Ankieta

Cele i zasady zarządzania ryzykiem

5,4% poziom NPL niższy od
średniej sektora
bankowego
+ 0,7 p.p. r/r

Głównym celem zarządzania ryzykiem w Banku Pocztowym S.A. jest zapewnienie bezpieczeństwa środkom powierzonym przez klientów Grupy oraz zapewnienie skuteczności podejmowanych decyzji nakierowanych na maksymalizację uzyskiwanych dochodów w dłuższym horyzoncie czasowym, przy podejmowaniu akceptowalnego poziomu ryzyka.

Zarządzanie ryzykiem w Banku jest procesem zintegrowanym i odbywa się w oparciu o wymogi nadzorcze oraz o wewnętrzne regulacje zatwierdzone przez Radę Nadzorczą oraz Zarząd Banku. Obowiązujące regulacje wewnętrzne w tym zakresie podlegają okresowej weryfikacji stosownie do zmian uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych funkcjonowania Grupy.

W Banku przyjęto 3-stopniowy schemat organizacji regulacji wewnętrznych w zakresie zarządzania ryzykiem.

Ogólne ramy zarządzania ryzykiem zostały określone w następujących dokumentach przyjętych przez Radę Nadzorczą:

  • „Generalnych zasadach zarządzania ryzykiem w Banku Pocztowym S.A.”,
  • „Generalnych zasadach zarządzania kapitałem w Banku Pocztowym S.A.”,
  • „Strategii rozwoju Banku Pocztowego S.A. w latach 2012-2015”,
  • „Planie Finansowym Banku Pocztowego S.A. na 2014 r.”,
  • „Strategii zarządzania ryzykiem w Banku Pocztowym S.A. na rok 2014”.

Ich uszczegółowieniem są, zaakceptowane przez Zarząd Banku, zasady zarządzania poszczególnymi rodzajami ryzyka delegujące obowiązki na poziom poszczególnych Departamentów i Biur, w tym wytyczne dla spółek zależnych. Na ich podstawie opracowano szczegółowe procedury operacyjne zawierające opis czynności (w tym kontrolnych) przeprowadzanych przez Wydziały, Zespoły i Stanowiska.

W systemie zarządzania ryzykiem uczestniczą:

  • Rada Nadzorcza,
  • Zarząd Banku,
  • komitety ds. zarządzania ryzykiem powołane przez Zarząd Banku, zgodnie z obowiązującymi regulacjami wewnętrznymi,
  • komórki organizacyjne zarządzające poszczególnymi rodzajami ryzyka,
  • komórki kontroli (w tym komórka audytu wewnętrznego oraz komórka compliance),
  • pozostałe komórki organizacyjne.

Docelowa struktura ryzyka Banku oraz na poziomie Grupy jest uwarunkowana zdefiniowanym „apetytem na ryzyko”. Apetyt na ryzyko Banku oraz Grupy określa gotowość do podejmowania określonej wielkości ryzyka w określonym horyzoncie czasowym i jest akceptowany przez Zarząd Banku. Apetyt na ryzyko stanowi istotny element konstrukcji Strategii Banku i Planu Finansowego zatwierdzanych przez Radę Nadzorczą.
Efektem prowadzonych działań w zakresie identyfikacji i pomiaru poszczególnych rodzajów ryzyka jest określenie, które z nich są istotne z punktu widzenia Grupy, ich klasyfikacja z punktu widzenia stałej oceny istotności (ryzyka trwale i okresowo istotne), a także z perspektywy celowości pokrycia danego ryzyka kapitałem.
Jako ryzyko trwale istotne Bank uznaje następujące rodzaje ryzyka:

  • ryzyko kredytowe,
  • ryzyko płynności finansowej,
  • ryzyko stopy procentowej księgi bankowej,
  • ryzyko walutowe,
  • ryzyko operacyjne.

Dodatkowo, Bank identyfikuje następujące istotne rodzaje ryzyka:

  • ryzyko braku zgodności,
  • ryzyko strategiczne,
  • ryzyko cyklu gospodarczego,
  • ryzyko outsourcingu,
  • ryzyko kredytowe Filar II,
  • ryzyko rezydualne,
  • ryzyko koncentracji,
  • ryzyko cen instrumentów dłużnych Księgi Handlowej.

Raport Roczny 2013 - Bank Pocztowy