Czynniki makroekonomiczne
Czynniki makroekonomiczne mogące mieć wpływ na wyniki Banku
będzie główną
siłą napędową
polskiej gospodarki
w 2015 roku
Zdaniem Banku sytuacja makroekonomiczna w 2015 roku będzie ulegać dalszej, choć powolnej, poprawie. Tempo wzrostu gospodarczego przyspieszyć powinno do 3,5-3,6% PKB. Kontynuowany będzie wzrost popytu krajowego, podczas gdy konflikt rosyjsko-ukraiński oraz rachityczny wzrost gospodarczy w strefie euro nadal ograniczać będzie tempo wzrostu eksportu towarów i usług. Ożywienie popytu wewnętrznego wynikać będzie zarówno ze wzrostu konsumpcji, jak i inwestycji. Wsparciem dla konsumpcji powinna być przede wszystkim dalsza poprawa sytuacji na rynku pracy (wzrost wynagrodzeń i zatrudnienia), ale także utrzymująca się przynajmniej do połowy roku deflacja, zwiększająca siłę nabywczą wynagrodzeń. Korzystnie na konsumpcję wpływać powinna również zwiększająca się skłonność gospodarstw domowych do zaciągania kredytów na ten cel w związku z ich atrakcyjnym oprocentowaniem. Oprócz uruchomienia funduszy unijnych z perspektywy finansowej 2014-2020, przewidywane dalsze łagodzenie polityki pieniężnej przez RPP pozytywnie wpływać powinno także na inwestycje w gospodarce. W ocenie Banku stopa referencyjna na koniec 2015 roku pozostanie na poziomie 1,50%.
Obowiązywać będą nowe uregulowania prawne, które wpłyną na wyniki finansowe sektora bankowego w Polsce, w tym na Grupę, w szczególności:
Nazwa regulacji | Opis zmian | Wpływ na Grupę |
---|---|---|
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku o zmianie ustawy o usługach płatniczych (Dz.U. 2014 poz. 1916) | Ustawa dotyczy obniżenia maksymalnej ustawowej stawki opłaty interchange do poziomu 0,2 % dla kart debetowych i 0,3% dla kart kredytowych. | Przychody z tytułu prowizji i opłat |
Uchwała nr 28/2014 Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z dnia 19 listopada 2014 roku w sprawie określenia wysokości stawki obowiązującej opłaty rocznej na 2015 rok wnoszonej na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania | Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego określiła stawkę obowiązkowej opłaty rocznej na 2015 rok w wysokości 0,189% 12,5 krotności sumy wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka oraz wymogów kapitałowych z tytułu przekroczenia limitów i naruszenia innych norm określonych w ustawie Prawo bankowe. | Koszty administracyjne |
Uchwała nr 29/2014 Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z dnia 19 listopada 2014 roku w sprawie określenia wysokości opłaty ostrożnościowej na 2015 rok wnoszonej na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania | Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego określiła stawkę opłaty ostrożnościowej na 2015 rok w wysokości 0,05% 12,5 krotności sumy wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka oraz wymogów kapitałowych z tytułu przekroczenia limitów i naruszenia innych norm określonych w ustawie Prawo bankowe. | Koszty administracyjne |
Uchwała Nr 148/2013 KNF z dnia 18 czerwca 2013 roku w sprawie wydania Rekomendacji S dotyczącej dobrych praktyk w zakresie zarządzania ekspozycjami kredytowymi zabezpieczonymi hipotecznie (Dz.Urz. KNF z 2013 roku poz. 23) | Zgodnie z wytycznymi KNF, od stycznia 2015 roku wkład własny przy zakupie nieruchomości na kredyt został podwyższony z 5% do 10% wartości nieruchomości. | Przychody odsetkowe, Wynik na odpisach aktualizujących z tytułu utraty wartości |
Uchwała Nr 183/2014 z dnia 24 czerwca 2014 roku w sprawie wydania Rekomendacji U dotyczącej dobrych praktyk w zakresie bancassurance. (Dz.Urz. KNF z 2014 roku poz. 12) | Banki zostaną zobligowane w szczególności do zapewnienia klientowi swobody w zakresie wyboru zakładu ubezpieczeń. Bank nie może jednocześnie występować w roli ubezpieczającego i pośrednika ubezpieczeniowego, natomiast wynagrodzenie banku z tytułu oferowania produktów ubezpieczeniowych ma być ustalane w odpowiedniej proporcji do wysokości ponoszonych przez bank kosztów. Rekomendacja U została wydana w celu poprawy jakości standardów współpracy pomiędzy bankami i zakładami ubezpieczeń w zakresie oferowania klientom produktów ubezpieczeniowych przez banki oraz określenia warunków stabilnego rozwoju rynku bancassurance w długim okresie. Banki zostaną zobligowane do wprowadzenia Rekomendacji U do 31 marca 2015 roku. | Przychody z tytułu prowizji i opłat, Koszty z tytułu prowizji i opłat, Oferta Banku |
Uchwała Nr 218/2014 KNF z dnia 22 lipca 2014 roku w sprawie wydania „Zasad ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych” (Dz.Urz. KNF z 2014. poz. 17) |
Celem zasad jest podniesienie poziomu ładu korporacyjnego w instytucjach finansowych oraz zwiększenie ich przejrzystości działania. Dokument wskazuje wspólne zasady dla instytucji ze wszystkich sektorów rynku finansowego nadzorowanych przez KNF, z zachowaniem zasady proporcjonalności ich stosowania ze względu na skalę, charakter podmiotu oraz specyfikę działalności. KNF oczekuje, że zasady zostaną wprowadzone 1 stycznia 2015 roku. |
Zmiany stosowanych zasad ładu korporacyjnego |
Ponadto trwają pracę i uzgodnienia w szczególności nad:
Nazwa regulacji | Opis zmian | Wpływ na Grupę |
---|---|---|
Ustawa o zmianie ustawy– Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw | Projektowana ustawa ma stanowić transpozycję do polskiego prawa przepisów Dyrektywy 2013/36/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2013 roku w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającej dyrektywę 2002/87/WE i uchylającej dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dyrektywa CRD IV). | Ład korporacyjny, polityka wynagrodzeń, adekwatność kapitałowa |
Ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, uporządkowanej likwidacji banków oraz o zmianie niektórych innych ustaw | Projekt przewiduje wprowadzenie nowej opłaty na tzw. fundusz uporządkowanej likwidacji banków. | Koszty administracyjne |
Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracji | Nowa regulacja umożliwi KNF zakazanie lub ograniczenie wprowadzenia do dystrybucji niektórych ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, prowadzenia niektórego rodzaju działalności finansowej czy praktyki ubezpieczyciela lub reasekuratora. | Przychody z tytułu prowizji i opłat, Koszty z tytułu prowizji i opłat |
Ustawa o zmianie ustawy – ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw | Ministerstwo Finansów (MF) rozpoczęło procedurę legislacyjną ukierunkowaną na wdrożenie wymogów wynikających z Umowy z dnia 7 października 2014 roku między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem USA w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act.) FATCA to zespół przepisów mających na celu zwalczanie unikania opodatkowania przez podatników amerykańskich korzystających z zagranicznych rachunków. FATCA ma zapobiegać wykorzystywaniu zagranicznych instytucji finansowych do ukrywania dochodów i tworzenia struktur agresywnego planowania podatkowego przez amerykańskich podatników. W przypadku nieprzystąpienia do FATCA wszystkie transfery finansowe dokonywane z USA do zagranicznej instytucji finansowej są obciążone 30% stawką podatku u źródła. | Obowiązek przekazywania za pośrednictwem MF do USA danych o rachunkach, których właścicielami są amerykańscy podatnicy (tj. w szczególności osoby posiadające: amerykańskie obywatelstwo, miejsce urodzenia w USA, status rezydenta USA, adres zamieszkania lub korespondencji w USA) |
Rekomendacja P dotycząca systemu monitorowania płynności finansowej banków | Projektowana Rekomendacja P uwzględnia wskazania zawarte w międzynarodowych wytycznych i obejmuje przede wszystkim wprowadzenie zaleceń dotyczących w szczególności: określenia tolerancji na ryzyko płynności banku, ujmowania pełnego zakresu rodzajów ryzyka płynności, włączając ryzyko nieoczekiwanego zapotrzebowania na płynność, przeprowadzania testów warunków skrajnych i funkcjonalnego powiązania ich z planem awaryjnym płynności, zarządzania zabezpieczeniami, utrzymywania bufora wolnych od obciążeń, wysokiej jakości aktywów płynnych, stosowania mechanizmu alokacji kosztów, przychodów i ryzyka płynności w systemie wewnętrznych cen transferowych; zarządzania płynnością śróddzienną; ujawniania informacji dotyczących płynności banku. | Płynność Banku, Testy warunków skrajnych, plan awaryjny płynności |
Wyzwaniem dla sektora bankowego w Polsce w 2015 roku może okazać się:
- Ryzyko przedłużenia się poza trzeci kwartał 2015 roku okresu deflacji w Polsce i jej pogłębienie, powodowane spadkiem cen surowców na świecie (w tym ropy naftowej) oraz produktów rolnych. W takiej sytuacji RPP może być skłonna do dalszych obniżek stóp procentowych, w tym stopy lombardowej. Spadek stóp procentowych do kolejnych rekordowo niskich poziomów silnie uderzałby w przychody osiągane przez banki.
- Szybsze od oczekiwań zacieśnianie polityki pieniężnej przez Fed. Sytuacja taka negatywnie odbiłaby się na notowaniach polskiej waluty i wartości krajowych papierów skarbowych. W jego wyniku doszłoby do podwyższenia kosztu obsługi długu publicznego oraz ograniczenia możliwości finansowania inwestycji przedsiębiorstw.
- Przewalutowanie kredytów hipotecznych udzielonych w ostatnich latach we franku szwajcarskim. Ewentualne masowe przewalutowanie kredytów w CHF zmusiłoby banki do zakupu dużej ilości szwajcarskiej waluty, powodując spadek wartości złotego. Gwałtowne osłabienie PLN wobec CHF i innych walut mogłoby wywołać turbulencje na rynkach finansowych, zagrozić stabilności systemu finansowego i gospodarce.
- Dalsze obniżki stóp procentowych przez Szwajcarski Bank Centralny (SNB). Choć cięcia stóp przez SNB osłabiałyby franka wobec innych walut, w tym złotego, i zwiększały zdolność kredytobiorców do regulowania zobowiązań wobec banków, coraz głębsze ujemne stopy LIBOR CHF uderzałyby w banki posiadające duże portfele kredytów denominowanych we franku.
Raport Roczny 2014 - Bank Pocztowy
Ład korporacyjny
- Zasady i zakres stosowania ładu korporacyjnego
- System kontroli sprawozdań finansowych
- Podmiot uprawniony do badania sprawozdań
- Struktura akcjonariatu i kapitał zakładowy
- Informacje na temat Poczty Polskiej S.A.
- Współpraca z Pocztą Polską S.A.
- Relacje inwestorskie
- Zasady zmian Statutu
- Działalność organów korporacyjnych Banku
Ważne dokumenty
- Oświadczenia Zarządu
- Centrum dokumentów