Ankieta

Działalność na rynku detalicznym

287 tys. nowych klientów
bankowości
detalicznej
W ciągu 2013 r.

1. Klienci bankowości detalicznej

W ciągu 2013 roku Bank Pocztowy S.A. zdobył ponad 286,9 tys. nowych klientów indywidualnych. Część z nich została pozyskana w ramach akcji Poczty Polskiej, Banku Pocztowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mającej na celu zachęcenie nestorów do przyjmowania świadczeń na konto bankowe.

Na skutek działań Banku zmierzających do aktywizacji klientów, w tym wprowadzenia opłat dla klientów nie korzystających z rachunku, nastąpił nieznaczny odpływ części nieaktywnych posiadaczy rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych. W rezultacie, na koniec 2013 roku z usług Banku Pocztowego korzystało 1 246,5 tys. osób, czyli o 127,4 tys. więcej niż przed rokiem. Prawie 43% klientów indywidualnych to nestorzy.

 

Liczba klientów indywidualnych Banku (w tys.)

Liczba klientów indywidualnych Banku (w tys.)

Liczba klientów (w tys.) i uproduktowienie

str25b_2.png

Spośród ogólnej liczby klientów detalicznych największą grupę (1 019 tys.) stanowiły osoby posiadające rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy (ROR).

W warunkach dynamicznego wzrostu liczby nowych klientów, Bank zacieśniał jednocześnie relacje ze swoimi dotychczasowymi klientami. W 2013 roku klient indywidualny korzystał średnio z 1,61 produktu Banku, podczas gdy 2012 roku z 1,56 produktu.

2. Rozwój oferty produktowej bankowości detalicznej

Do dyspozycji klientów indywidualnych Bank Pocztowy S.A. stawia prostą i zrozumiałą ofertę, obejmującą szeroki wachlarz produktów depozytowych i kredytowych. Bank proponuje w swoich kanałach dystrybucji także produkty ubezpieczeniowe oraz inwestycyjne. Oferta ta obejmuje następujące grupy produktów:

  • rachunki oszczędnościowo–rozliczeniowe (Pocztowe Konto Standard i Pocztowe Konto Nestor),
  • rachunki oszczędnościowe (Nowe Konto Oszczędnościowe, Pocztowe Konto Oszczędnościowe),
  • lokaty terminowe,
  • kredyty konsumpcyjne (w tym kredyt gotówkowy dla pracowników Zakładów Pracy o Obniżonym Ryzyku Kredytowym (ZOR1), kredyt gotówkowy dedykowany nestorom oraz kredyt gotówkowy dla pozostałych klientów detalicznych, a także kredyty odnawialne w rachunku bieżącym,
  • kredyty hipoteczne (w tym kredyty mieszkaniowe, pożyczki hipoteczne i kredyty konsolidacyjne),
  • produkty ochronne i inwestycyjne.

Podstawowym produktem służącym do akwizycji klientów, wokół którego Bank jednocześnie buduje całość swoich kontaktów z klientem, jest rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy. W celu aktywizacji klientów, od września 2013 roku Bank wprowadził gruntowne zmiany taryfy prowizji i opłat dla kont osobistych i wprowadził opłatę za prowadzenie rachunków dla nieaktywnych klientów. Utrzymał jednocześnie bezpłatne prowadzenie rachunków dla klientów korzystających z karty płatniczej oraz bezpłatne opłacanie rachunków w placówkach pocztowych i bankowych.

Dążąc do pozyskania stabilnych depozytów klientów indywidualnych, w 2013 roku Bank rozszerzył ofertę produktów terminowych o lokaty progresywne Coraz Więcej uzależniając oprocentowanie od czasu utrzymywania środków w Banku. Lokaty te wyróżniają się ponadto comiesięczną wypłatą odsetek na ROR oraz brakiem utraty odsetek w przypadku zerwania lokaty przed terminem zapadalności. Wzrostowi wartości depozytów długoterminowych mają natomiast służyć oferowane w ramach lokat progresywnych lokaty z dwu- i trzyletnim terminem zapadalności.

W 2013 roku zaszły także istotne zmiany w ofercie kredytowej, Bank:

  • wprowadził na stałe ofertę dedykowaną dla nestorów,
  • rozszerzył kanały sprzedaży i rozpoczął współpracę z pośrednikami sieciowymi w zakresie kredytów gotówkowych,
  • zrewidował zasady ustanawiania zabezpieczeń dla kredytu gotówkowego,
  • zaproponował promocyjne oferty kredytów gotówkowych z ubezpieczeniem NNW oraz kredytów hipotecznych z pakietem ubezpieczeń AVIVA,
  • zwiększył maksymalne limity dla kart kredytowych.

Aby zachęcić klientów do aktywniejszego korzystania z usług bankowych, Bank Pocztowy wprowadził w 2013 roku dwa programy premiowe: Lubię Pocztowy!Zarabiam z Pocztowym, dające klientom możliwość uzyskiwania określonych bonusów finansowych za rekomendowanie Banku oraz za pełniejsze używanie produktów i usług Banku.

Bank oferuje klientom produkty z obszaru bancassurance w ramach współpracy z towarzystwami ubezpieczeniowymi, takimi jak: Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A., Grupa Ergo Hestia, Towarzystwo Ubezpieczeń Europa S.A. oraz Amplico Life S.A. Zmiany w ofercie ubezpieczeniowej proponowanej klientom Banku polegały na:

  • Rozszerzeniu oferty ubezpieczeniowej dla kredytów gotówkowych o ubezpieczenie na życie i utraty pracy dla kredytów i pożyczek hipotecznych udzielanych przez Bank.
  • Wprowadzeniu ubezpieczenia na życie dla posiadaczy kart kredytowych – zwiększenie sumy ubezpieczenia wraz ze wzrostem maksymalnych limitów kredytowych.
  • Zaoferowaniu ubezpieczenia na życie Wsparcie dla bliskich dla posiadaczy ROR.
  • Wdrożeniu Programu Inwestycyjnego Złote jutro. Program oferowany jest klientom w formie Umowy Grupowego Ubezpieczenia Inwestycyjnego z perspektywą oszczędzania w okresie minimum 8 lat. Oferuje inwestowanie środków w cztery Ubezpieczeniowe Fundusze Kapitałowe o zróżnicowanym stopniu ryzyka inwestycyjnego. Po okresie inwestycyjnym, klient ma możliwość przeniesienia kapitału do Umowy Rentowej, zawieranej w formie indywidualnej kontynuacji na okres do 30 lat.
  • Zaproponowaniu klientom ubezpieczenia zdrowotnego w markecie ubezpieczeniowym (stronie www internetowej Banku, pozwalającej klientom Banku dokonać porównania produktów oraz ich zakupu).
  • Rozszerzeniu oferty o ubezpieczenie od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków dla posiadaczy limitu debetowego w ROR.

Rozpoczęto także prace mające na celu rozszerzenie oferty bancassurance m.in. o następujące produkty: polisę lekową, pakiety ubezpieczeń do ROR StandardROR Nestor oraz usługi assistance.

3. Działalność kredytowa

Na koniec 2013 roku należności kredytowe brutto Banku Pocztowego S.A. od klientów indywidualnych wynosiły 4 146,7 mln zł wobec 3 604,4 mln zł w grudniu 2012 roku (wzrost o 15,0%). Bank posiadał 0,9% udziału w należnościach kredytowych sektora bankowego od klientów indywidualnych (o 0,1 p.p. więcej niż na koniec 2012 roku)2.

Kredyty brutto Banku Pocztowego S.A. - segment detaliczny (w tys. zł)

  31.12.2013 Struktura
(31.12.2013)
31.12.2012 Struktura
(31.12.2012)
Zmiana 2013/2012
 w tys. zł  w %
Kredyty brutto, w tym:  4 146 661  100,0%  3 604 381  100,0%  542 280  15,0 %
Kredyty hipoteczne  2 632 211  63,5%  2 423 284  67,2%  208 927  8,6 %
Kredyty konsumpcyjne  1 514 450  36,5%  1 181 097  32,8%  333 353  28,2 %

 

Źródło: dane zarządcze Banku. Dane zawierają wyłącznie saldo kapitału. Nie uwzględnione zostały odsetki karne, zapadłe i niezapadłe, prowizje ESP, inne przychody pobierane i koszty zapłacone z góry, inne przychody i odsetki zastrzeżone, inne należności.

Wartość kredytów brutto dla klientów indywidualnych (w mln zł)

Wartość kredytów brutto dla klientów indywidualnych (w mln zł)

Główną część portfela stanowiły kredyty hipoteczne. Na koniec 2013 roku należności Banku z tego tytułu wynosiły 2 632,2 mln zł i były wyższe o 8,6% w porównaniu z grudniem 2012 roku.

W ciągu 2013 roku – oferując kredyty wyłącznie w złotych – Bank udzielił kredytów hipotecznych na kwotę 325,4 mln zł (z czego 98% stanowiły kredyty mieszkaniowe), czyli o 61,8% mniejszą niż w 2012 roku, kiedy to sprzedaż wyniosła 852,4 mln zł. Spadek ten był zgodny z założeniami realizowanej strategii: w związku z ograniczeniami kapitałowymi Bank koncentruje się na sprzedaży najbardziej rentownych produktów z punktu widzenia obciążenia kapitału, co oznacza m.in. zwiększanie sprzedaży kredytów gotówkowych i stabilną sprzedaż kredytów hipotecznych.

Wartość kredytów hipotecznych według kanałów sprzedaży (w mln zł)

Wartość kredytów hipotecznych według kanałów sprzedaży (w mln zł)

 * z uwzględnieniem kredytów i pożyczek udzielanych przy współpracy z pośrednikami.

Wartość kredytów konsumpcyjnych według kanałów sprzedaży (w mln zł)

Wartość kredytów konsumpcyjnych według kanałów sprzedaży (w mln zł)

* z uwzględnieniem kredytów i pożyczek udzielanych przy współpracy z pośrednikami.

Znajdujące się w portfelu Banku kredyty hipoteczne zostały udzielone głównie za pośrednictwem placówek własnych. 64,7% wartości zaangażowania kredytowego Banku na koniec 2013 roku było sprzedanych za ich pośrednictwem (wobec 70,5% w 2012 roku). Ponieważ obecnie jedynym kanałem dystrybucji produktów hipotecznych Banku jest Spółka Dystrybucyjna Banku Pocztowego, systematycznie rośnie udział tego kanału w całkowitej wartości należności Banku z tytułu kredytów hipotecznych. Na koniec 2013 roku należności Banku z tytułu kredytów hipotecznych sprzedanych za pośrednictwem tej spółki wynosiły 930,0 mln zł i wzrosły o 30,2% w ciągu roku.

W 2013 roku dynamicznie rozwijała się akcja kredytów konsumpcyjnych. Na koniec grudnia 2013 roku Bank Pocztowy posiadał z tego tytułu należności w wysokości 1 514,5 mln zł, czyli o 28,2% wyższe niż rok wcześniej. W 2013 roku Bank sprzedał kredyty konsumpcyjne o wartości 886,4 mln zł, czyli o 41,5% wyższej niż w 2012 roku. Głównymi kanałami dystrybucji pozostają sieć własna i sieć placówek Poczty Polskiej.

W ramach kredytów konsumpcyjnych Bank udziela głównie charakteryzujący się większym bezpieczeństwem kredyt dla Zakładów Obniżonego Ryzyka (ZOR), który w grudniu 2013 roku stanowił 87,4% całego portfela.

Wartość kredytów ZOR (w mln zł)

Wartość kredytów ZOR (w mln zł)

4. Działalność depozytowa

Z uwagi na swoją silną pozycję płynnościową, pozyskując depozyty z rynku Bank Pocztowy w 2013 roku dążył głównie do optymalizacji kosztu finansowania.

Na dzień 31 grudnia 2013 roku klienci indywidualni ulokowali na rachunkach w Banku Pocztowym łącznie 4 095,6 mln zł wobec 3 969,3 mln zł na koniec grudnia 2012 roku (wzrost o 3,2%). Wynik ten dał mu 0,8 – procentowy udział w rynku depozytów klientów indywidualnych3.

Depozyty Banku Pocztowego S.A. - segment detaliczny (w tys. zł)

  31.12.2013 Struktura
(31.12.2013)
31.12.2012 Struktura
(31.12.2012)
Zmiana 2013/2012
 w tys. zł  w %
Depozyty klientowskie, w tym:  4 095 641  100,0%  3 969 327  100,0%  126 314  3,2%
Rachunki bieżące  745 877  18,2%  549 634  13,8%  196 243  35,7%
Konta oszczędnościowe  1 483 109  36,2%  1 467 450  37,0%  15 658  1,1%
Lokaty terminowe  1 866 655  45,6%  1 952 243  49,2%  (85 588)  (4,4)%

 

Źródło: dane zarządcze Banku. Dane zawierają wyłącznie saldo kapitału. Wyłączone zostały naliczone odsetki.

W 2013 roku zwiększył się przede wszystkim stan wkładów na rachunkach bieżących klientów indywidualnych. W grudniu 2013 roku osiągnęły one poziom 745,9 mln zł, i były o 35,7% wyższe niż rok wcześniej. Na koniec grudnia 2013 roku Bank Pocztowy prowadził 839,7 tys. czynnych rachunków bieżących klientów indywidualnych. Oznacza to, że w ciągu 2013 roku Bank pozyskał netto 113 tys. tychże rachunków i należał do grupy banków, w których liczba ROR-ów przyrastała najszybciej. We wrześniu 2013 roku Bank Pocztowy S.A. zajmował dziesiąte miejsce w rankingu banków pod względem liczby prowadzonych rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych z udziałem w rynku na poziomie 3,0%4.

Liczba rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych i kont oszczędnościowych (w tys.)

Liczba rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych i kont oszczędnościowych (w tys.)

Wśród produktów oszczędnościowych, największym zainteresowaniem klientów indywidualnych cieszyły się wprowadzone w 2013 roku lokaty progresywne Coraz Więcej. Z uwagi na niewielkie potrzeby płynnościowe, w drugiej połowie 2013 roku Bank ograniczył działania akwizycyjne w zakresie depozytów.

W grudniu 2013 roku klienci indywidualni posiadali na kontach oszczędnościowych w Banku Pocztowym środki o wartości 1 483,1 mln zł, czyli o 1,1% wyższe niż na koniec 2012 roku. Wpływ na ten wynik miało przede wszystkim obniżenie się atrakcyjności tych rachunków. W warunkach spadku stóp procentowych, oprocentowanie kont oszczędnościowych w Banku obniżyło się z 3,7% na koniec 2012 roku do 1,8% w grudniu 2013 roku.

W grudniu 2013 roku 63,8% środków ulokowanych w Banku Pocztowym zostało zdeponowanych przez klientów indywidualnych za pośrednictwem sieci Poczty Polskiej, czyli o 0,8 p.p. więcej niż na koniec 2012 r.

Wartość depozytów klientów indywidualnych (w mln zł)

Wartość depozytów klientów indywidualnych (w mln zł)

Wartość depozytów klientów indywidualnych według kanałów sprzedaży (w mln zł)

Wartość depozytów klientów indywidualnych według kanałów sprzedaży (w mln zł)

* z uwzględnieniem rachunków otwieranych przy współpracy z pośrednikami

5. Karty bankowe

Bank Pocztowy S.A. oferuje klientom indywidualnym następujące rodzaje kart bankowych:

  • karty debetowe Visa Electron wydawane do kont osobistych oraz rachunków oszczędnościowych,
  • Pocztowe Karty Kredytowe Visa,
  • karty pre-paid Zasilacz (w ramach pilotażu).

Główne zmiany w ofercie kart płatniczych Banku to:

  • Karty debetowe. Z myślą o wzroście poziomu sprzedaży kart, jak i o przyroście liczby transakcji wykonywanych przy ich użyciu, Bank uzależnił zwolnienie z opłaty za prowadzenie konta od posiadania karty płatniczej oraz umożliwił zwolnienie z miesięcznej opłaty za użytkowanie karty po wykonaniu w ciągu miesiąca płatności bezgotówkowych na łączną kwotę 200 zł (dla konta Nestor) i 300 zł (Konto Standard). Ponadto Bank zastąpił limit bezpłatnych wypłat gotówki w sieci placówek bezpłatnymi wypłatami w blisko 5 000 bankomatach zlokalizowanych na terenie całej Polski w ramach sieci bankomatów PKO Banku Polskiego, BZ WBK i Planet cash4you. Zmiana oferty spowodowała wzrost sprzedaży z poziomu około 3 tys. do 11 tys. nowych kart debetowych miesięcznie. Zwiększyła się jednocześnie liczba transakcji gotówkowych wykonywanych przy ich użyciu o 38% oraz wartość transakcji o 36%.
  • Pocztowe Karty Kredytowe. Bank wprowadził promocję karty dla nowych klientów i nie pobierał od nich opłat za wydanie karty i za pierwszy rok jej użytkowania. W celu zachęcenia klientów do aktywacji tych kart jak i do aktywnego korzystania z przyznanego limitu kredytowego, dla posiadaczy kart Bank uruchomił promocję kart obniżając ich oprocentowanie do poziomu 9,99%. Bank podniósł także maksymalną kwotę limitu kredytowego z 5 tys. zł do 20 tys. zł i wprowadził dodatkowe ubezpieczenie obejmujące spłatę zadłużenia na karcie kredytowej.
  • Karty pre-paid Zasilacz. W 2013 roku Bank przeprowadził pilotażową sprzedaż karty pre-paid Zasilacz w 153 placówkach pocztowych. Doświadczenia zdobyte podczas pilotażu posłużą do stworzenia strategii rozwoju i sprzedaży kart pre-paid w Banku.

Do końca grudnia 2013 roku Bank Pocztowy S.A. wydał klientom indywidualnym 201,1 tys. kart płatniczych (czyli było ich o 38,1% więcej niż na koniec 2012 roku). Wśród nich było 15,2 tys. kart kredytowych (wzrost o 14,3% w ciągu roku).

Liczba kart płatniczych dla klientów detalicznych (w tys.)

str29.png

 

Przypisy:
1 Do Zakładów o Obniżonym Ryzyku Kredytowym Bank zalicza m.in. Policję, Urzędy Miejskie, Straż Pożarną, publiczne jednostki służby zdrowia, spółki notowane na GPW oraz podmioty z Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej.

2 Źródło: Dla Banku Pocztowego dane WEBIS, dla sektora bankowego dane NBP Należności i zobowiązania monetarnych instytucji finansowych, grudzień 2013 roku
3 Źródło: Dla Banku Pocztowego dane WEBIS, dla sektora bankowego dane NBP Należności i zobowiązania monetarnych instytucji finansowych, grudzień 2013 roku
4 Źródło: serwis PRNews.pl Rynek kont osobistych – III kw. 2013, 12 grudnia 2013 roku

Raport Roczny 2013 - Bank Pocztowy