Działalność na rynku detalicznym
bankowości
detalicznej
1. Klienci bankowości detalicznej1
Na koniec 2014 roku z usług Banku Pocztowego korzystało 1 432,3 tys. klientów detalicznych czyli o 8,2 tys. więcej niż przed rokiem. Niewielki przyrost liczby klientów jest efektem wprowadzenia opłat dla klientów nie korzystających aktywnie z rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, co w rezultacie doprowadziło do odpływu z Banku klientów nieaktywnych. Ponad 34% klientów indywidualnych Banku to nestorzy.
W ciągu 2014 roku Bank Pocztowy zdobył ponad 218,7 tys. nowych klientów detalicznych. Część z nich została pozyskana w ramach akcji Poczty Polskiej, Banku Pocztowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mającej na celu zachęcenie nestorów do przyjmowania świadczeń na konto bankowe.
Z szacunków wynika, że na koniec września 2014 roku Bank Pocztowy zajmował siódmą pozycję na rynku w zakresie liczby klientów indywidualnych z udziałem na poziomie 4,4%2.
Liczba klientów detalicznych (w tys.)
Liczba klientów indywidualnych (w tys.) i uproduktowienie*
* Liczba klientów i uproduktowienie bez mikroprzedsiębiorstw
Spośród ogólnej liczby klientów detalicznych największą grupę (1 167 tys.) stanowiły osoby posiadające rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.
2. Rozwój oferty produktowej bankowości detalicznej
Do dyspozycji klientów indywidualnych Bank Pocztowy stawia prostą i zrozumiałą ofertę, obejmującą szeroki wachlarz produktów depozytowych i kredytowych. Bank proponuje w swoich kanałach dystrybucji także produkty ubezpieczeniowe oraz inwestycyjne. Oferta ta obejmuje następujące grupy produktów:
- rachunki oszczędnościowo–rozliczeniowe (Pocztowe Konto Darmowe i Pocztowe Konto Nestor),
- rachunki oszczędnościowe (Nowe Konto Oszczędnościowe, Pocztowe Konto Oszczędnościowe),
- lokaty terminowe,
- kredyty konsumpcyjne (w tym kredyt gotówkowy dla pracowników Zakładów Pracy o Obniżonym Ryzyku Kredytowym (ZOR3), kredyt gotówkowy dedykowany nestorom oraz kredyt gotówkowy dla pozostałych klientów detalicznych, a także kredyty odnawialne w rachunku bieżącym),
- kredyty hipoteczne (w tym kredyty mieszkaniowe, pożyczki hipoteczne i kredyty konsolidacyjne),
- produkty ochronne i inwestycyjne.
Podstawowym produktem służącym do akwizycji klientów, wokół którego Bank jednocześnie buduje całość swoich kontaktów z klientem, jest rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy. W celu pozyskania nowych klientów, od września 2014 roku Bank wprowadził do oferty nowy rachunek – Konto ZawszeDarmowe. Bank zagwarantował klientom nieograniczone w czasie jego bezpłatne prowadzenie. Konto ZawszeDarmowe spotkało się z dużym zainteresowaniem klientów - w okresie od 15 września do 31 grudnia 2014 roku Bank otworzył 72 tysiące tych kont.
Jednocześnie Bank wycofał ze sprzedaży Pocztowe Konto Standard, jednak niezmiennie oferuje rachunek dedykowany osobom w otrzymującym świadczenia emerytalno-rentowe – Pocztowe Konto Nestor.
Bank oferuje również dwa rachunki rozliczeniowo-oszczędnościowe dla mikrofirm: Pocztowe Konto Firmowe i Firmowe Konto Oszczędnościowe.
Ponadto, w ramach oferty depozytowej, w 2014 roku Bank:
- zróżnicował oprocentowanie lokat terminowych Coraz Więcej otwieranych w ramach rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego i poza rachunkiem, ustanawiając wyższe oprocentowanie lokat otwieranych w rachunku,
- wprowadził dla Pocztowego Konta Oszczędnościowego promocję oprocentowania nowo pozyskiwanych środków,
- rozszerzył ofertę o lokatę Rynek+ (18M oraz 30M), której oprocentowanie zależy od stawek rynkowych (WIBID 3M) i jest powiększone o marżę klienta.
W celu wykorzystania potencjału synergii podmiotów w Grupie Kapitałowej Poczty Polskiej, Bank zaoferował posiadaczom rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych programy dające korzyści wynikające z aktywnego korzystania z produktów i usług tych podmiotów:
- Program Pakiet Pocztowy – w ramach którego klienci uzyskują zwrot 10% wydatków poniesionych na wybrane usługi pocztowe Poczty Polskiej (głównie paczki i listy),
- Pocztowy Program Ubezpieczeniowy – w ramach którego klienci uzyskują zwrot 10% kwoty składek ubezpieczeniowych opłaconych z rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego w Banku Pocztowym w ramach polis zwartych z Pocztowym Towarzystwem Ubezpieczeń Wzajemnych oraz w koasekuracji z Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia S.A.,
- Program Pay by link Envelo – program dla klientów zdalnych, w ramach którego klienci uzyskują zwrot 10% wydatków poniesionych na zakup produktów Envelo za pośrednictwem funkcjonalności pay by link z rachunku w Banku Pocztowym.
Ponadto, Bank wdrożył kolejną edycję programu „Aktywny Nestor” aktywizującego transakcyjność na kartach debetowych wśród Nestorów. Aktywny Nestor oferuje do 5% zwrotu wydatków poniesionych w aptekach. Program dedykowany dla posiadaczy Pocztowych Kont Nestor.
Odpowiadając na potrzeby klientów, Bank rozszerzył ofertę kredytową wprowadzając:
- Ofertę na PIT do kredytu gotówkowego. Była ona skierowana do klientów osiągających dochody z tytułu umowy o pracę (oferta polegała na wprowadzeniu czasowego akceptowania rocznego zeznania podatkowego za rok ubiegły wystawionego przez pracodawcę jako dokumentu potwierdzającego wysokość osiąganych dochodów).
- Atrakcyjną ofertę konsolidacyjną. Ma ona na celu pozyskanie klientów mających zadłużenie w innych bankach. Dodatkowo, w celu usprawnienia procesu kredytów konsolidacyjnych, Bank zrewidował wymogi dokumentowe i uprościł je wprowadzając możliwość stosowania oświadczenia konsolidacyjnego, zamiennie z dotychczas wymaganymi umowami/harmonogramami kredytów konsolidowanych.
W zakresie produktów dla mikrofirm Bank wdrożył nowy proces sprzedaży produktów kredytowych oferowanych za pośrednictwem Poczty Polskiej oraz sieci własnej. Ponadto Bank Pocztowy wdrożył ofertę depozytową i kredytową skierowaną do klientów z segmentu eCommerce wraz z dedykowanym scenariuszem sprzedaży tych produktów.
Bank oferuje klientom produkty z obszaru bancassurance w ramach współpracy z towarzystwami ubezpieczeniowymi, takimi jak: Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A., Grupa Ergo Hestia, Towarzystwo Ubezpieczeń Europa S.A. oraz Amplico Life S.A.
Zmiany w obszarze ubezpieczeniowym polegały na:
- Wprowadzeniu produktu z obszaru personal assistance – pakietu Bezpieczny na Bank. Gwarantuje on ochronę elektronicznych środków płatniczych, dokumentów osobistych oraz mobilnych narzędzi komunikacji w przypadku ich zagubienia lub kradzieży oraz nieautoryzowanego użycia.
- Modyfikacji produktu ochronnego – ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków. Zmiany dotyczyły zwiększenia sum ubezpieczenia w poszczególnych ryzykach oraz zwiększenia kwoty bazowej.
- Zaproponowaniu klientom ubezpieczenia ochrony prawnej w markecie ubezpieczeniowym (stronie www internetowej Banku, pozwalającej klientom Banku dokonać porównania produktów oraz ich zakupu).
- Rozszerzeniu oferty o ubezpieczenia na życie Wsparcie dla Bliskich. Jest ono oferowane klientom do 85 roku życia, przy zróżnicowanej sumie ubezpieczania i kwocie składki.
- Wprowadzeniu ubezpieczenia na życie kredytobiorców kredytów hipotecznych.
- Rozszerzeniu oferty o ubezpieczenie majątkowe - pakietowe. Ubezpiecza ono różne ryzyka w zależności od wybranego wariantu: wariant I dedykowany jest osobom starszym, które zakończyły aktywność zawodową, natomiast wariant II dedykowany osobom aktywnym zawodowo.
Trwają w dalszym ciągu prace mające na celu rozszerzenie oferty bancassurance m.in. o pakiety ubezpieczeń do ROR Standard i ROR Nestor oraz usługi assistance.
3. Działalność kredytowa
Na koniec grudnia 2014 roku należności kredytowe brutto Banku Pocztowego od klientów detalicznych wynosiły 4 454,7 mln zł wobec 4 165,2 mln zł w grudniu 2013 roku (wzrost o 7,0%). Bank posiada 0,9% udziału w należnościach kredytowych sektora bankowego od klientów indywidualnych4.
Kredyty brutto Banku Pocztowego S.A. - segment detaliczny (w tys. zł)
31.12.2014 | Struktura (31.12.2014) |
31.12.2013 | Struktura (31.12.2013) |
Zmiana 2014/2013 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
w tys. zł | w % | |||||
Kredyty brutto, w tym: | 4 454 674 | 100,0% | 4 165 192 | 100,0% | 289 482 | 7,0 % |
Kredyty hipoteczne | 2 689 295 | 60,4% | 2 632 211 | 63,2% | 57 083 | 2,2 % |
Kredyty konsumpcyjne | 1 765 379 | 39,6% | 1 532 981 | 36,8% | 232 398 | 15,2 % |
Źródło: dane zarządcze Banku. Dane zawierają wyłącznie saldo kapitału. Nie uwzględnione zostały odsetki karne, zapadłe i niezapadłe, prowizje, inne przychody pobierane i koszty zapłacone z góry, inne przychody i odsetki zastrzeżone, inne należności.
W 2014 roku Bank Pocztowy dynamicznie rozwijał akcję kredytów konsumpcyjnych. Na koniec grudnia 2014 roku Bank posiadał z tego tytułu należności w wysokości 1 765,4 mln zł, czyli o 15,2% wyższe niż rok wcześniej. W 2014 roku Bank sprzedał kredyty konsumpcyjne o wartości 869,0 mln zł. W ramach kredytów konsumpcyjnych Bank udziela głównie charakteryzujący się niższym ryzykiem kredyt dla Zakładów Obniżonego Ryzyka, który w grudniu 2014 roku stanowił 84,5% całego portfela kredytowego.
Wartość kredytów brutto dla klientów detalicznych (w mln zł)
Wartość kredytów ZOR
Główną część portfela nadal stanowią kredyty hipoteczne. 31 grudnia 2014 roku należności Banku z tego tytułu wynosiły 2 689,3 mln zł i były wyższe o 2,2% w porównaniu z grudniem 2013 roku.
W ciągu 2014 roku – oferując kredyty wyłącznie w złotych – Bank udzielił kredytów hipotecznych na kwotę 204,6 mln zł, tj. o 37,1% niższą niż w 2013 roku, kiedy to sprzedaż wyniosła 325,4 mln zł. Spadek ten był zgodny z założeniami realizowanej strategii: w związku z ograniczeniami kapitałowymi Bank koncentruje się na sprzedaży najbardziej rentownych produktów z punktu widzenia obciążenia kapitału, co oznacza m.in. zwiększanie sprzedaży kredytów konsumpcyjnych i stabilną sprzedaż kredytów hipotecznych.
Obecnie jedynym kanałem dystrybucji produktów hipotecznych Banku jest Spółka Dystrybucyjna. Głównymi kanałami dystrybucji kredytów konsumpcyjnych pozostają sieć własna i sieć placówek Poczty Polskiej.
Wartość kredytów konsumpcyjnych według
kanałów sprzedaży (w mln zł)
Wartość kredytów hipotecznych według
kanałów sprzedaży (w mln zł)
4. Działalność depozytowa
W 2014 roku Bank dostosowywał tempo rozwoju bazy depozytowej do potrzeb kredytowych mając na uwadze optymalizację kosztu finansowania. W grudniu 2014 roku klienci detaliczni ulokowali na rachunkach w Banku Pocztowym łącznie 4 656,2 mln zł wobec 4 168,2 mln zł na koniec grudnia 2013 roku (wzrost o 11,7%). Wynik ten dał mu 0,8% udział w rynku depozytów klientów indywidualnych5.
Depozyty Banku Pocztowego S.A. - segment detaliczny (w tys. zł)
31.12.2014 | Struktura (31.12.2014) |
31.12.2013 | Struktura (31.12.2013) |
Zmiana 2014/2013 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
w tys. zł | w % | |||||
Depozyty klientowskie, w tym: | 4 656 169 | 100,0% | 4 168 158 | 100,0% | 488 011 | 11,7 % |
Rachunki bieżące | 1 036 810 | 22,3% | 802 423 | 19,2% | 234 388 | 29,2% |
Konta oszczędnościowe | 1 332 618 | 28,6% | 1 494 557 | 35,9% | (161 939) | (10,8)% |
Lokaty terminowe | 2 286 741 | 49,1% | 1 871 178 | 44,9% | 415 564 | 22,2 % |
Źródło: dane zarządcze Banku. Dane zawierają wyłącznie saldo kapitału. Wyłączone zostały naliczone odsetki.
W 2014 roku Bank koncentrował się na wzmocnieniu stabilnej bazy depozytowej. Na koniec grudnia poziom lokat terminowych klientów detalicznych osiągnął poziom 2 286,7 mln zł i był wyższy o 415,6 mln zł niż w grudniu 2013 roku.
Dzięki zaoferowaniu atrakcyjnych produktów, w grudniu 2014 roku Bank zgromadził na lokatach długoterminowych 628,6 mln zł wobec 616,0 mln zł w grudniu 2013 roku.
W 2014 roku Bank zwiększył również stan wkładów na rachunkach bieżących klientów detalicznych. Na koniec grudnia 2014 roku osiągnęły one poziom 1 036,8 mln zł, i były o 29,2% wyższe niż w grudniu 2013 roku. Na koniec grudnia 2014 roku Bank Pocztowy prowadził 997,4 tys. rachunków bieżących klientów indywidualnych i mikroprzedsiębiorstw.
Liczba rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych i kont oszczędnościowych (w tys.)
Wartość depozytów klientów indywidualnych (w mln zł)
Wartość depozytów klientów indywidualnych według kanałów sprzedaży (w mln zł)
W warunkach spadku stóp procentowych najmniejszym zainteresowaniem wśród klientów cieszyły się konta oszczędnościowe, których oprocentowanie obniżyło się z 2,2% na koniec 2013 roku do 1,7% w grudniu 2014 roku. Środki zgromadzone na kontach oszczędnościowych na koniec grudnia 2014 roku wynosiły 1 332,6 mln zł i były niższe o 161,9 mln zł w relacji do stanu na koniec 2013 roku.
W grudniu 2014 roku 65,6% środków ulokowanych w Banku Pocztowym zostało zdeponowanych przez klientów detalicznych za pośrednictwem sieci Poczty Polskiej. Było to o 2,0 p.p. więcej niż na koniec 2013 roku.
5. Produkty inwestycyjne
Dążąc do poszerzenia oferty dla klientów detalicznych, w roku 2014 Bank koncentrował się na budowie strategii w obrębie produktów inwestycyjnych. W marcu 2014 roku Bank podjął decyzję dotyczącą zaangażowania się w sprzedaż jednostek uczestnictwa towarzystwa funduszy inwestycyjnych. W wyniku przeprowadzonego procesu Bank wybrał Ipopemę Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych na strategicznego partnera, który dostarczy do sieci Banku i Poczty Polskiej ofertę funduszy inwestycyjnych, a w następnym kroku zbuduje fundusze pod marką Banku w formie tzw. White Label.
Równocześnie Bank rozwijał kompetencje sprzedażowe i procesowe w zakresie sprzedaży produktów strukturyzowanych (struktura Światowi Giganci) i ubezpieczeń z funduszem kapitałowym (unit-link Złote Jutro) przygotowując w ten sposób sieć sprzedaży i klientów do następnego kroku rozwoju oferty inwestycyjnej, jakim będzie uruchomienie sprzedaży jednostek funduszy inwestycyjnych na początku 2015 roku.
Sprzedaż lokat strukturyzowanych - Światowi Giganci
przypis składki (w tys. zł)
Sprzedaż programów inwestycyjnych - Złote Jutro
przypis składki (w tys. zł)
6. Karty bankowe
Bank Pocztowy oferuje klientom indywidualnym następujące rodzaje kart bankowych:
- karty debetowe Visa Electron wydawane do kont osobistych oraz rachunków oszczędnościowych,
- Pocztowe Karty Kredytowe Visa,
- karty debetowe i kredytowe z logo MasterCard (wprowadzone do oferty w grudniu 2014 roku),
- karty pre-paid Zasilacz.
Liczba kart płatniczych dla klientów
detalicznych (w tys.)
Główne zmiany w ofercie kart płatniczych Banku to:
- Karty debetowe. W 2014 roku Bank kontynuował ofertę w jej kluczowych elementach, tj. głównie w zakresie możliwości zniesienia opłaty za kartę po wykonaniu transakcji bezgotówkowych na kwotę 200 zł dla Konta Nestor oraz 300 zł dla Konta ZawszeDarmowego i Standard. W efekcie, w 2014 roku klienci Banku dokonali dwukrotnie większych obrotów bezgotówkowych na kartach debetowych. Transakcyjność kart debetowych wzrosła również blisko dwukrotnie w zakresie transakcji gotówkowych. Zwiększyła się także liczba kart debetowych aktywnych transakcyjnie – o 44 tys. w ujęciu rocznym. Z myślą o dalszej aktywizacji kart, Bank wprowadził do oferty możliwość wykupienia miesięcznego abonamentu, w ramach którego wypłaty ze wszystkich bankomatów na świecie dokonywane są bezprowizyjnie. Wdrożone w grudniu 2014 roku karty debetowe z logo MasterCard umożliwiają klientom dokonywanie transakcji internetowych i telefonicznych.
- Pocztowe Karty Kredytowe. We wrześniu 2014 roku Bank wprowadził dwa nowe wizerunki kart kredytowych dedykowanych dla wszystkich nowych klientów – białą i czarną.
Do końca grudnia 2014 roku Bank Pocztowy wydał klientom indywidualnym 241,2 tys. kart płatniczych, czyli o 18,3% więcej niż na koniec 2013 roku. Wśród nich było 221,2 tys. kart debetowych (wzrost o 21% w relacji do grudnia 2013 roku) i 12,7 tys. kart kredytowych.
Przypisy:
1 W 2014 roku zmieniono przyporządkowanie segmentu mikroprzedsiębiorstwa z obszaru bankowości instytucjonalnej do obszaru bankowości detalicznej. Bankowość detaliczna obecnie obejmuje klientów indywidualnych i mikroprzedsiębiorstwa. Wszystkie dane finansowe w latach ubiegłych zostały doprowadzone do porównywalności, zgodnie z obowiązującą obecnie segmentacją w Banku.
2 Źródło: PRNews Liczba klientów w bankach – III kw. 2014, 9 grudnia 2014 roku.
3 Do Zakładów o Obniżonym Ryzyku Kredytowym Bank zalicza m.in. Policję, Urzędy Miejskie, Straż Pożarną, publiczne jednostki służby zdrowia, spółki notowane na GPW oraz podmioty z Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej.
4 Źródło: Dla Banku Pocztowego dane WEBIS, dla sektora bankowego dane NBP Należności i zobowiązania monetarnych instytucji finansowych, grudzień 2014 roku.
5 Źródło: Dla Banku Pocztowego dane WEBIS, dla sektora bankowego dane NBP Należności i zobowiązania monetarnych instytucji finansowych,
grudzień 2014 roku.
Raport Roczny 2014 - Bank Pocztowy
Ład korporacyjny
- Zasady i zakres stosowania ładu korporacyjnego
- System kontroli sprawozdań finansowych
- Podmiot uprawniony do badania sprawozdań
- Struktura akcjonariatu i kapitał zakładowy
- Informacje na temat Poczty Polskiej S.A.
- Współpraca z Pocztą Polską S.A.
- Relacje inwestorskie
- Zasady zmian Statutu
- Działalność organów korporacyjnych Banku
Ważne dokumenty
- Oświadczenia Zarządu
- Centrum dokumentów