Ankieta

Działalność organów korporacyjnych Banku

Walne Zgromadzenie

Sposób działania Walnego Zgromadzenia

Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie Banku w Bydgoszczy lub w Warszawie. Zwyczajne Walne Zgromadzenia zwołuje Zarząd Banku.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwołane w miarę potrzeby przez Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek akcjonariuszy reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego. Walne Zgromadzenie jest zwoływane i przygotowywane zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych oraz Statutem Banku.

Walne Zgromadzenie, zwoływane przez Zarząd w trybie zwyczajnym, odbywa się raz w roku, w terminie 6 miesięcy po zakończeniu każdego roku obrotowego.

Rada Nadzorcza może zwołać Zwyczajne Walne Zgromadzenie, jeżeli Zarząd nie zwoła go w terminie określonym w Statucie oraz Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie, jeżeli uzna to za wskazane.

Ponadto w określonych przypadkach prawo zwołania Walnego Zgromadzenia lub żądania zwołania Walnego Zgromadzenia przysługuje akcjonariuszom. Akcjonariusze mogą uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu oraz wykonywać prawo głosu osobiście lub przez pełnomocników.

Sprawy wnoszone na Walne Zgromadzenie są uprzednio przedstawiane Radzie Nadzorczej do rozpatrzenia i zaopiniowania.

Uchwały Walnego Zgromadzenia, z zastrzeżeniem określonych przypadków, podejmowane są w głosowaniu jawnym i zapadają zwykłą większością głosów, chyba, że przepisy Kodeksu spółek handlowych lub postanowienia Statutu wymagają surowszych warunków do podjęcia uchwał w szczególnych sprawach. Tajne głosowanie zarządza się przy wyborach oraz nad wnioskami o odwołaniu członków organów Banku lub likwidatorów, o pociągnięciu ich do odpowiedzialności, a także w sprawach osobowych. Poza tym, należy zarządzić tajne głosowanie na żądanie choćby jednego z akcjonariuszy obecnych lub reprezentowanych na walnym zgromadzeniu.

W Statucie nie przewiduje się możliwości wykonywania prawa głosu drogą korespondencyjną lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

Rada Nadzorcza Banku wybierana jest przez Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym.

Tryb podejmowania uchwał przy powoływaniu członków Rady Nadzorczej określają powszechnie obowiązujące przepisy prawa, w tym Kodeks spółek handlowych, a także Statut, którego zapisy w ww. zakresie zostały zmienione uchwałami NWZ z dnia 12 lipca 2013 roku i 1 sierpnia 2013 roku.

Zapisy Statutu opisują sposób powoływania członków Rady Nadzorczej spośród akcjonariuszy, w tym zasad reprezentowania poszczególnych akcjonariuszy w składzie tego organu oraz zasad wyboru członków niezależnych, ich liczby oraz warunków, jakie powinni spełniać.

Zasadnicze uprawnienia Walnego Zgromadzenia

Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia powinno być w szczególności:

  • rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Banku oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy,
  • powzięcie uchwały o podziale zysku albo o pokryciu straty,
  • udzielenie absolutorium członkom organów Banku z wykonania przez nich obowiązków.

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy również powzięcie uchwał w sprawach:

  • powołania i odwołania członków Rady Nadzorczej,
  • zmiany Statutu,
  • podwyższenia lub obniżenia kapitału zakładowego,
  • zatwierdzania regulaminu Rady Nadzorczej,
  • umarzania akcji i warunków tego umarzania,
  • tworzenia i znoszenia funduszy specjalnych,
  • emisji obligacji,
  • wyboru likwidatorów,
  • innych sprawach wniesionych przez akcjonariuszy, Radę Nadzorczą,
  • ustalania zasad wynagradzania i określania warunków zatrudniania Prezesa Zarządu.

W 2013 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbyło się w dniu 15 marca. Podczas tego Zgromadzenia reprezentowane było 100% kapitału zakładowego. W trakcie obrad podjęte zostały uchwały w następujących sprawach:

  • zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Banku Pocztowego S.A. w 2012 roku,
  • zatwierdzenia sprawozdania finansowego Banku Pocztowego S.A. za 2012 rok,
  • zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego w 2012 roku,
  • zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego za 2012 rok,
  • podziału zysku Banku Pocztowego S.A. za 2012 rok,
  • udzielenia absolutorium członkom Zarządu z wykonania przez nich obowiązków w 2012 roku,
  • udzielenia absolutorium członkom Rady Nadzorczej z wykonania przez nich obowiązków w 2012 roku.

W ciągu 2013 roku odbyło się ponadto 6 Nadzwyczajnych Zgromadzeń. W ich trakcie przyjęto m.in. uchwały w sprawie:

  • programu emisji krótkoterminowych obligacji zwykłych Banku Pocztowego S.A.,
  • zmian Statutu Banku Pocztowego S.A.,
  • zmian w Regulaminie Rady Nadzorczej Banku,
  • zatwierdzenie polityki doboru i oceny Członków Rady Nadzorczej.

Rada Nadzorcza

Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych organem zarządzającym i nadzorczym Banku są odpowiednio Zarząd i Rada Nadzorcza.

Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Banku.

Skład

Rada Nadzorcza składa się z 7 członków powoływanych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie. Członków Rady Nadzorczej powołuje się na wspólną kadencję trwającą 3 lata. Zapisy Statutu opisują szczegółowo również sytuację, dotyczącą spadku liczby członków Rady Nadzorczej.

W każdym przypadku, gdy liczba członków Rady Nadzorczej jest mniejsza niż 7 osób, Zarząd Banku jest zobowiązany niezwłocznie, lecz najpóźniej w terminie 14 dni zwołać Walne Zgromadzenie celem uzupełnienia składu Rady Nadzorczej do 7 osób.

Mandaty członków Rady Nadzorczej wygasają najpóźniej z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej. W przypadku wyboru nowego członka Rady Nadzorczej w toku kadencji, mandat osoby nowo wybranej wygasa wraz z kadencją całej Rady Nadzorczej. Mandat członka Rady Nadzorczej wygasa również wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania go ze składu Rady Nadzorczej.

Obecna IX kadencja Rady Nadzorczej rozpoczęła się w czerwcu 2011 roku i zakończy się w 2014 roku z chwilą zatwierdzenia sprawozdania finansowego Banku za 2013 rok.

Przewodniczącego Rady Nadzorczej wyznacza akcjonariusz Poczta Polska S.A., zaś Wiceprzewodniczącego wyznacza akcjonariusz PKO Bank Polski S.A. spośród powołanych członków Rady Nadzorczej, w tym także w przypadku wyboru Rady Nadzorczej oddzielnymi grupami. Członkowie Rady Nadzorczej mogą wybrać spośród siebie Sekretarza.

Zapisy Statutu opisują sposób powoływania członków Rady Nadzorczej spośród akcjonariuszy, w tym zasad reprezentowania poszczególnych akcjonariuszy w składzie tego organu oraz zasad wyboru członków niezależnych, ich liczby oraz warunków, jakie powinni spełniać.

W związku ze zmianami Statutu Banku Pocztowego S.A. wprowadzonymi uchwałami NWZ z dnia 12 lipca 2013 roku oraz z dnia 1 sierpnia 2013 roku Janusz Wojtas złożył rezygnację z funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej zachowując jednocześnie mandat Członka Rady Nadzorczej.

Na dzień 31 grudnia 2013 roku skład IX kadencji Rady Nadzorczej Banku Pocztowego S.A. przedstawiał się następująco:

  • Jerzy Jóźkowiak - Przewodniczący Rady Nadzorczej,
  • Jakub Papierski - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej,
  • Piotr Michalski - Sekretarz Rady Nadzorczej,
  • Paweł Borys - Członek Rady Nadzorczej,
  • Mariusz Czyżak - Członek Rady Nadzorczej,
  • Bogusław Grabowski - Członek Rady Nadzorczej,
  • Janusz Wojtas - Członek Rady Nadzorczej.

Kompetencje członków Rady Nadzorczej Banku Pocztowego S.A. zostały przedstawione na stronie internetowej Banku:
http://www.pocztowy.pl/pdf/o_banku/Statut_Banku_Pocztowego.pdf.

Sposób funkcjonowania

Rada Nadzorcza działa na podstawie Regulaminu uchwalanego przez Radę Nadzorczą zatwierdzanego przez Walne Zgromadzenie. Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje się w trybie określonym w Regulaminie Rady Nadzorczej, nie rzadziej niż cztery razy w roku obrotowym.
Rada Nadzorcza podejmuje uchwały jeżeli na posiedzeniu obecna jest co najmniej połowa jej członków, w tym Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, a wszyscy jej członkowie zostali na posiedzenie zaproszeni. Członkowie Rady Nadzorczej mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Rady Nadzorczej oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej.

Rada Nadzorcza może podejmować uchwały poza posiedzeniami - w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (poczty elektronicznej, faksu). Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Banku Pocztowego S.A. w dniu 15 listopada 2013 r. zatwierdziło zmiany w Regulaminie Rady Nadzorczej dotyczące szczegółowego uregulowania sposobu podejmowania przez Radę Nadzorczą uchwał w trybie pisemnym i przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość oraz doprecyzowania zasad udziału członków Rady Nadzorczej w podejmowaniu uchwał na posiedzeniu za pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej bądź za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.

Podejmowanie uchwał w powyższych trybach nie dotyczy wyboru Sekretarza Rady Nadzorczej, powoływania członków Zarządu oraz odwoływania i zawieszania w czynnościach tych osób.
Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów oddanych. W przypadku równości głosów przeważa głos Przewodniczącego Rady, jeżeli uczestniczy w posiedzeniu Rady Nadzorczej.

Posiedzenia Rady Nadzorczej

Porządek obrad i problematyka poszczególnych posiedzeń Rady Nadzorczej w 2013 roku ustalana była przez Przewodniczącego Rady Nadzorczej i wynikała z bieżącej działalności Banku, w tym obejmowała sprawy wnoszone z inicjatywy Zarządu Banku oraz z inicjatywy Członków Rady Nadzorczej.

Decyzje Rady Nadzorczej formułowane były w postaci uchwał, ustaleń, opinii w odniesieniu do wniosków Zarządu Banku oraz materiałów informacyjnych prezentowanych przez Bank.

Sprawując stały nadzór nad bieżącą działalnością Banku, Rada Nadzorcza odbyła w 2013 roku 6 posiedzeń.

Komitet Audytu

W ramach Rady Nadzorczej funkcjonuje Komitet Audytu.

Członków Komitet Audytu powołuje spośród swoich członków Rada Nadzorcza, która uchwala jego regulamin.

Do zadań Komitetu Audytu należy w szczególności:

  • monitorowanie procesu sprawozdawczości finansowej,
  • monitorowanie skuteczności systemów kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego oraz zarządzania ryzykiem,
  • monitorowanie wykonywania czynności rewizji finansowej,
  • monitorowanie bezstronności i niezależności biegłego rewidenta i podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych,
  • rekomendowanie Radzie Nadzorczej podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych do wykonywania badania lub przeglądu sprawozdań finansowych Banku.

Zgodnie z Regulaminem Komitetu Audytu uchwalonym przez Radę Nadzorczą w dniu 19 maja 2011 roku, zmienionym Uchwałą Rady Nadzorczej z dnia 16 października 2013 roku Komitet Audytu składa się z co najmniej trzech osób, w tym Przewodniczącego, którego wyznacza Rada Nadzorcza spośród swoich członków. Przynajmniej jeden członek Komitetu powinien spełniać kryteria niezależności i posiadać kwalifikacje w dziedzinie rachunkowości lub rewizji finansowej. Obecnie takie wymagania spełnia Bogusław Grabowski, przewodniczący Komitetu Audytu.

Komitet Audytu odbywa posiedzenia co najmniej raz na kwartał. Posiedzenia Komitetu Audytu zwołuje Przewodniczący Komitetu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu Audytu. Gdyby Przewodniczący Komitetu nie mógł z jakichkolwiek przyczyn zwołać posiedzenia, zwołuje je inny członek Komitetu Audytu wyznaczony przez Przewodniczącego Komitetu. Posiedzenia Komitetu mogą być zwołane także na wniosek innego członka Rady Nadzorczej, Zarządu Banku, wewnętrznego lub zewnętrznego audytora Banku, w szczególności w przypadku eskalacji przez kierującego komórką audytu wewnętrznego istotnych kwestii spornych z Zarządem Banku. Komitet Audytu obraduje w składzie co najmniej połowy swoich członków (quorum). Uchwały Komitetu Audytu zapadają bezwzględną większością głosów obecnych członków. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos osoby przewodniczącej posiedzeniu.

W przypadkach koniecznych, Komitet Audytu, z inicjatywy Przewodniczącego lub innego członka Komitetu Audytu wyznaczonego przez Przewodniczącego, może podejmować uchwały poza posiedzeniami w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.

W 2013 roku w składzie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej nie zaszły zmiany.

Skład Komitetu Audytu według stanu na dzień 31 grudnia 2013 roku przedstawiał się następująco:

  • Bogusław Grabowski - Przewodniczący Komitetu Audytu,
  • Piotr Michalski - Członek Komitetu Audytu,
  • Paweł Borys - Członek Komitetu Audytu.

Komitet Audytu udostępnia akcjonariuszom sprawozdania ze swojej działalności w minionym roku sprawozdawczym. Sprawozdania te dołączone są informacyjnie do kompletu materiałów na Zwyczajne Walne Zgromadzenie.

W ramach Rady Nadzorczej Banku nie zostały ukonstytuowane inne Komitety.

Zarząd

Zasady powoływania i odwoływania Członków Zarządu

Zgodnie ze statutem Banku, Zarząd składa się z co najmniej 3 do 5 osób, powoływanych przez Radę Nadzorczą. W skład Zarządu wchodzą: Prezes Zarządu, Wiceprezesi Zarządu w tym I Wiceprezes Zarządu, Członkowie Zarządu. Członkowie Zarządu powoływani są na wspólną trzyletnią kadencję.

Mandaty Członków Zarządu wygasają najpóźniej z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji Członka Zarządu. Mandat Członka Zarządu wygasa również wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania go ze składu Zarządu.

W przypadku Członka Zarządu powołanego przed upływem danej kadencji, jego mandat wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych Członków Zarządu.

Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych prawo odwołania lub zawieszenia w czynnościach Członka Zarządu przysługuje również Walnemu Zgromadzeniu.

Prezesa Zarządu, Wiceprezesów oraz pozostałych Członków Zarządu powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza, biorąc pod uwagę odpowiednie kwalifikacje do sprawowania przydzielonych im funkcji, działając zgodnie z przepisami ustawy Prawo bankowe oraz wytycznymi w sprawie oceny kwalifikacji członków organu zarządzającego i osób pełniących najważniejsze funkcje wydanymi na podstawie art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 roku w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego).

Powołanie dwóch Członków Zarządu Banku: Prezesa Zarządu i Członka Zarządu odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem następuje za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego.

Skład

Skład Zarządu Banku Pocztowego S.A. VIII kadencji na dzień 31 grudnia 2012 roku:

  • Tomasz Bogus – Prezes Zarządu,
  • Szymon Midera – Wiceprezes Zarządu,
  • Radosław Sałata – Członek Zarządu,
  • Michał Sobiech – Członek Zarządu.


W dniu 28 lutego 2013 roku Rada Nadzorcza dokonała wyboru składu Zarządu IX kadencji. Uchwały Rady Nadzorczej w sprawie powołania Członków Zarządu weszły w życie w dniu 15 marca 2013 roku (z chwilą odbycia Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe Banku za rok 2012 oraz uzyskania absolutorium z wykonania obowiązków w 2012 roku).

Skład Zarządu Banku Pocztowego S.A. IX kadencji stanowią:

  • Tomasz Bogus – Prezes Zarządu
  • Szymon Midera – Wiceprezes Zarządu
  • Radosław Sałata – Członek Zarządu
  • Michał Sobiech – Członek Zarządu

Kwalifikacje i doświadczenie zawodowe Członków Zarządu
 

Tomasz BogusTomasz Bogus (Prezes Zarządu, nadzorujący Obszar Zarządzania Strategicznego, Obsługi Prawnej, Bezpieczeństwa i Informatyki) pełni funkcję Prezesa Zarządu Banku od 7 października 2009 roku.

Tomasz Bogus rozpoczął karierę zawodową w 1991 roku w Powszechnym Banku Gospodarczym S.A. w Łodzi, na stanowisku inspektora w Biurze Prawnym i Sekretariacie Zarządu w Centrali Banku, a następnie Specjalisty w Departamencie Restrukturyzacji. 1 sierpnia 1997 roku został mianowany Zastępcą Dyrektora Departamentu Bankowości Przedsiębiorstw w PBG S.A. Od grudnia 1998 roku do sierpnia 2001 roku był zatrudniony w Banku Austria Creditanstalt Poland S.A na stanowisku Dyrektora Oddziału w Łodzi.

Od września 2001 roku do marca 2006 roku pracował w BRE Bank S.A. – MultiBank, w początkowym okresie na stanowisku Zastępcy Dyrektora Departamentu Zarządzania Komercyjnego, gdzie był odpowiedzialny, m.in. za rozwój sieci placówek Multibanku, sieci przedstawicieli i zdalnych kanałów dystrybucji, a następnie na stanowisku Dyrektora Departamentu Sprzedaży Bankowości Detalicznej. W zakresie jego obowiązków leżało m.in. zarządzanie sprzedażą w MultiBanku, w tym przygotowanie i realizacja planów sprzedaży, zarządzanie liniami biznesowymi i kanałami dystrybucji. Od kwietnia 2006 roku do czerwca 2008 roku Tomasz Bogus był zatrudniony w BRE Bank S.A. na stanowisku Dyrektora Banku ds. Zarządzania Siecią Oddziałów Korporacyjnych, gdzie odpowiadał za zarządzanie obszarem sprzedaży i obsługi dużych, średnich i małych przedsiębiorstw oraz siecią oddziałów korporacyjnych. Z Bankiem Pocztowym Tomasz Bogus związany jest od października 2008 roku, kiedy to został powołany na stanowisko członka Zarządu Banku z obszarem odpowiedzialności obejmującym bankowość transakcyjną i korporacyjną.

Tomasz Bogus posiada wykształcenie wyższe prawnicze. W 1991 roku ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. W styczniu 2000 roku uzyskał tytuł radcy prawnego. Ponadto, w 2006 roku ukończył podyplomową szkołę bankową BAI w Madison w Stanach Zjednoczonych, a w 2008 roku INSEAD w Fontainebleau we Francji. Absolwent Advanced Management Program w Harvard Business School.

Szymon Midera Szymon Midera (Wiceprezes Zarządu, nadzorujący Obszar Bankowości Detalicznej, Rozwoju Sieci i Logistyki) pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu Banku od 15 lipca 2008 roku.

Szymon Midera rozpoczął karierę zawodową w listopadzie 1999 roku w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim na stanowisku Doradcy I Wicewojewody Łódzkiego. Od listopada 2001 roku do grudnia 2002 roku pełnił funkcję Doradcy Prezesa Zarządu ds. Komunikacji w Banku Częstochowa S.A.

Od listopada 2001 roku do stycznia 2005 roku Szymon Midera pracował w BRE Bank S.A. – mBank, początkowo jako Rzecznik Prasowy, szef Biura Prasowego, a następnie jako Naczelnik Wydziału Komunikacji i Zarządzania Marką. W latach 2005-2007 Szymon Midera był zatrudniony w BRE Bank S.A na stanowisku Wicedyrektora Departamentu Marketingu i Relacji Inwestorskich. Od sierpnia 2007 roku do lipca 2008 roku pracował w BRE Bank S.A – mBank na stanowisku Dyrektora Biura Marketingu i Rozwoju Biznesu.

Szymon Midera posiada wykształcenie wyższe ekonomiczne. W 1999 roku ukończył Wydział Ekonomiczno- Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego – kierunek Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze i Polityczne. Na tym samym Uniwersytecie, na Wydziale Zarządzania ukończył również w 2008 roku Program Executive MBA w PAM Center prowadzony przez Towson University oraz Robert H. Smith School Business, z dyplomem MBA Towson University. W listopadzie 2013 r. ukończył Advanced Management Programme w INSEAD.

Radosław SałataRadosław Sałata (Członek Zarządu, nadzorujący Obszar Bankowości Rozliczeniowej i Instytucjonalnej oraz Departament Skarbu) pełni funkcję członka Zarządu Banku od 1 lipca 2012 roku.

Przed objęciem funkcji Członka Zarządu Radosław Sałata pracował jako ekspert w firmie doradztwa strategicznego AT Kearney, gdzie realizował projekty w sektorze finansowym związane, m.in. z restrukturyzacją sieci detalicznej sprzedaży usług finansowych, opracowaniem wdrożenia produktów bankowych dla klientów korporacyjnych, czy też przygotowaniem feasibility study wprowadzenia na rynek nowoczesnej instytucji finansowej z istotną rolą zdalnych kanałów dostępu. W latach 2007-2008 jako współzałożyciel i Wiceprezes Zarządu spółki Finamo S.A. odpowiadał za zbudowanie ogólnopolskiej, niezależnej firmy doradztwa finansowego dla klientów indywidualnych oraz MSP. Wcześniej, w latach 2005-2007 wprowadzał na polski rynek Eurobank EFG, pod nazwą handlową Polbank EFG, gdzie jako Dyrektor ds. Sieci Partnerskich oraz Wiceprezes Zarządu Polbank Dystrybucja sp. z o.o. był odpowiedzialny za stworzenie i zarządzanie siecią oddziałów franczyzowych, sprzedażą mobilną i brokerską.

Przed podjęciem pracy w sektorze bankowym Pan Radosław Sałata odpowiadał za kształtowanie polityki taryfowej operatora telefonii komórkowej Polkomtel S.A.

Radosław Sałata jest absolwentem Rachunkowości i Zarządzania Finansami (Wydział Zarządzania) oraz Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych i Politycznych (Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny) Uniwersytetu Łódzkiego.

Michał SobiechMichał Sobiech (Członek Zarządu, nadzorujący Obszar Finansów, Ryzyka i Obsługi Kredytów) pełni funkcję członka Zarządu Banku od 7 października 2009 roku.

Michał Sobiech rozpoczął karierę zawodową w 1998 roku w KPMG Polska Audyt, w Departamencie Bankowym. W KPMG Polska Audyt pracował do 2004 roku – ostatnio na stanowisku Menedżera. W latach 2004-2009 Michał Sobiech był związany z Kredyt Bankiem S.A., zajmując stanowiska m.in. Dyrektora Departamentu Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektora Departamentu Zarządzania Ryzykiem.

W 2009 roku, do momentu powołania w skład Zarządu Banku, Michał Sobiech był zatrudniony w Banku Pocztowym S.A. na stanowisku Dyrektora Zarządzającego Pionu Finansów.

Michał Sobiech posiada wykształcenie wyższe ekonomiczne. W 1999 roku ukończył kierunek Finanse i Bankowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W 2010 roku ukończył Advanced Management Program w IESE Business School. Jest członkiem ACCA.

Kompetencje

Zarząd kieruje Bankiem i reprezentuje go na zewnątrz, w zakresie określonym przepisami Kodeksu spółek handlowych, Statutu i Regulaminu Zarządu.

Realizując swoje funkcje Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał, a w szczególności:

  • określa strategię Banku,
  • ustala zasady polityki cenowej,
  • ustala roczny plan finansowy,
  • ustala zasady polityki zatrudniania i wynagradzania,
  • uchwala regulamin Zarządu,
  • uchwala regulamin organizacyjny Banku,
  • ustanawia prokurentów,
  • projektuje oraz zapewnia działanie systemu zarządzania,
  • podejmuje decyzje o zaciągnięciu zobowiązań lub rozporządzeniu aktywami, których łączna wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5% funduszy własnych, lub w tym zakresie udziela pełnomocnictwa rodzajowego albo pełnomocnictwa do poszczególnej czynności w odniesieniu do lokowania środków pieniężnych w papierach wartościowych krajowych i zagranicznych,
  • uchwala zasady ostrożnego i stabilnego zarządzania Bankiem, w tym:

– zasady polityki w zakresie zarządzania ryzykiem,
– zasady kontroli wewnętrznej,
– zasady zarządzania kapitałem, w tym szacowania kapitału wewnętrznego,
– polityki zmiennych składników wynagrodzeń.

  • ustala ogólny poziom ryzyka ponoszonego przez Bank oraz dostosowane do tego poziomu limity wewnętrzne ograniczające poziom ryzyka występującego w poszczególnych obszarach działania Banku,
  • uchwala założenia polityki Banku w zakresie ryzyka braku zgodności,
  • uchwala procedury wewnętrzne Banku dotyczące procesów szacowania kapitału wewnętrznego, zarządzania kapitałowego oraz planowania kapitałowego,
  • uchwala zasady polityki informacyjnej Banku.

Sposób funkcjonowania

Zarząd działa na podstawie Regulaminu Zarządu uchwalonego przez Zarząd i zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą. Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu. Posiedzenia Zarządu zwołuje i im przewodniczy Prezes Zarządu, a w przypadku jego nieobecności I Wiceprezes Zarządu, a w przypadku jego nieobecności jeden z Członków Zarządu zgodnie z kolejnością zastępstw ustaloną uchwałą Zarządu.

Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów, a w przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu, jeżeli uczestniczy w posiedzeniu Zarządu. Uchwały Zarządu mogą być podjęte, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu zostali prawidłowo powiadomieni o posiedzeniu Zarządu.

W 2013 roku odbyły się 52 posiedzenia Zarządu Banku.

Realizując swoje funkcje statutowe w zakresie spraw dotyczących działania Banku, w ramach zwołanych posiedzeń, Zarząd rozpatrywał sprawy o wielorakim charakterze, na których w szczególności, systematycznie były omawiane i oceniane:

  • bieżące wyniki Banku realizowane przez poszczególne piony biznesowe w odniesieniu do planu finansowego oraz skonsolidowane wyniki Grupy Kapitałowej Banku,
  • raporty z zarządzania wybranymi ryzykami, w tym w zakresie ryzyka kredytowego, ryzyka operacyjnego oraz ryzyka rynkowego, płynności, działalności handlowej i adekwatności kapitałowej.

Ponadto, monitorowane były przez Zarząd w szczególny sposób kluczowe dla Banku projekty strategiczne, które wymagały bezpośredniego wsparcia ze strony Zarządu.

W ramach funkcjonującego systemu zarządzania, na posiedzeniach Zarządu, okresowo były prezentowane sprawozdania oraz raporty dotyczące:

  • działalności compliance, zawierające najważniejsze informacje o istotnych zdarzeniach oraz zmianach jakie miały miejsce w okresie raportowym w nadzorowanych obszarach, a także pod kątem zgodności przepisów oraz procesów zachodzących w Banku z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi,
  • realizacji strategii Banku oraz podsumowujące stan realizacji poszczególnych projektów, w tym także strategicznych uruchomionych w Banku,
  • z przeprowadzanych kontroli wewnętrznych w Banku oraz z zakresu realizacji i wypełniania zaleceń, rekomendacji i wymogów regulacyjnych,
  • działalności Komitetów oraz Komisji funkcjonujących w Banku, w tym Komitetu Zarządzania Aktywami i Pasywami, Komitetu Kredytowego w Banku, Komitetu Ryzyka Operacyjnego Banku oraz Komisji ds. Darowizn.

W zakresie poruszanych spraw dotyczących prowadzonej działalności bankowej, Zarząd rozpatrywał i podejmował decyzje w sprawach związanych z zatwierdzaniem, rekomendowanych przez obszary biznesowe, kierunkowych działań obejmujących wdrażanie założeń koncepcyjnych polityki produktowej, depozytowej oraz kapitałowej.

Do przedmiotu spraw rozpatrywanych przez Zarząd należał także zakres spraw wnoszonych przez Zarząd na posiedzenia Rady Nadzorczej Banku oraz pod obrady Walnego Zgromadzenia oraz związane ze zmianą statutu Banku, z uwagi na konieczność ich wprowadzenia.

Obszerną tematykę prezentowanych na posiedzeniach Zarządu spraw stanowiły także regulacje wewnętrzne, których konieczność wprowadzenia bądź zmiany zapisów wiązała się z dostosowaniem przepisów wewnętrznych do oczekiwań, rekomendacji dotyczących dobrych praktyk oraz zaleceń wydawanych przez organy nadzoru nad sektorem bankowym, w zakresie dotyczącym różnych obszarów funkcjonowania banków, np. działalności kredytowej, depozytowej, bancassurance i zarządzania ryzykiem. Ponadto, te które wynikały bezpośrednio z przeprowadzonych zmian organizacyjnych w Banku oraz w zakresie rozwoju czy też bieżącej działalności.

W Banku Pocztowym S.A. działają następujące Komitety:

  • Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami (KZAP),
  • Komitet Kredytowy Banku (KKB),
  • Komitet Ryzyka Operacyjnego (KRO),
  • Komitet Organizacji Priorytetów Inicjatyw Informatycznych (KOPI),
  • Komitet Odwołań Kredytowych (KOK),
  • Komitet Organizacji Priorytetów Strategicznych (KOPS).

Powołane w Banku Komitety opierają swoją działalność na podstawie przyjętych przez Zarząd Banku Regulaminów. W Regulaminie Komitetu, co do zasady opisane są zadania i kompetencje, w ramach których działa Komitet.

W składzie osobowym następujących Komitetów znajdują się Członkowie Zarządu: Komitet Kredytowy Banku, Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami oraz Komitet Ryzyka Operacyjnego.

Wynagrodzenie członków Zarządu i Rady Nadzorczej Spółek Grupy

W 2013 roku łączna kwota wynagrodzeń (rozumiana jako wartość wynagrodzeń, nagród i korzyści otrzymanych w pieniądzu, w naturze lub jakiejkolwiek innej formie) wypłaconych Członkom Zarządu Spółek Grupy wyniosła 2 650 tys. zł wobec 3 018 tys. zł w poprzednim roku.

Wynagrodzenie wypłacone i należne członkom Zarządu i Rady Nadzorczej (w tys. zł)

  2013 2012
Zarząd 2 650 3 018
Krótkoterminowe świadczenia pracownicze (wynagrodzenia, nagrody i narzuty) 2 556 2 963
Świadczenia z tytułu rozwiązania stosunku pracy 94 55
Rada Nadzorcza 2 138 1 968
Krótkoterminowe świadczenia pracownicze (wynagrodzenia, nagrody i narzuty) 2 138 1 968

 

Zasady przyznawania nagrody rocznej Członkom Zarządu

W Banku Pocztowym S.A. Członkowie Zarządu mogą otrzymać nagrody roczne, zgodnie z ustawą z dnia 3 marca 2000 roku o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (tzw. ustawa kominowa) oraz Rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 15 października 2013 roku w sprawie przyznawania nagrody rocznej osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi.

Wyżej wymienione Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb przyznawania nagrody rocznej osobom, o których mowa w art. 2 pkt 1 – 4 ustawy z dnia 3 marca 2000 roku o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.

Zgodnie z przepisem wykonawczym, w przypadku Banku Pocztowego S.A.:

  • wniosek o przyznanie nagrody rocznej dla Prezesa Zarządu składa do Walnego Zgromadzenia – Rada Nadzorcza,
  • nagrodę roczną dla Wiceprezesa Zarządu oraz Członków Zarządu przyznaje organ właściwy dla nich w sprawach czynności z zakresu prawa pracy, czyli Rada Nadzorcza.

Przepisy wykonawcze regulują ogólne zasady przyznawania nagród. Nagroda roczna może być przyznana uprawnionemu, jeżeli podmiot prawny:

  • osiągnął dodatni wynik finansowy lub znacząco zmniejszył stratę netto,
  • efektywnie realizował zadania i cele statutowe,
  • terminowo regulował zobowiązania o charakterze publicznoprawnym,
  • uzyskał zatwierdzenie sprawozdania finansowego za rok obrotowy, w przypadku gdy sprawozdanie podlega zatwierdzeniu, lub złożył prawidłowo sporządzone sprawozdanie finansowe za rok obrotowy.

Nagroda roczna może być przyznana jedynie uprawnionemu, który pełnił swoją funkcję (zajmował stanowisko) przez cały rok obrotowy i w tym okresie nie naruszył swoich obowiązków pracowniczych, z którym nie rozwiązano umowy o pracę z jego winy lub nie rozwiązano umowy o zarządzanie albo nie odwołano go z funkcji lub ze stanowiska z przyczyn stanowiących podstawę do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Wniosek o przyznanie nagrody składa się w terminie trzech miesięcy od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego podmiotu za poprzedni rok albo złożenia prawidłowo sporządzonego sprawozdania finansowego podmiotu za poprzedni rok, jeżeli nie podlega ono zatwierdzeniu.1

Przyznanie nagrody rocznej może nastąpić w terminie trzech miesięcy od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego podmiotu za rok obrotowy, jeżeli podlega zatwierdzeniu, lub złożenia przez podmiot prawidłowo sporządzonego sprawozdania finansowego za rok obrotowy. Przyznanie nagrody rocznej wymaga uzasadnienia zawierającego proponowaną wysokość nagrody, uzasadnienie jej przyznania i informację o wpływie wypłaty nagrody na sytuację finansową jednostki.2

Papiery wartościowe wyemitowane przez Bank będące w posiadaniu Członków Zarządu

Na dzień sporządzenia niniejszego Sprawozdania Członkowie Zarządu nie posiadali żadnych papierów wartościowych wyemitowanych przez Bank.

Przypisy:
1 Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Administracji I Cyfryzacji z dnia 15 października 2013 roku w sprawie przyznawania nagrody rocznej osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi wniosek o przyznanie nagrody rocznej za 2012 r. składa się w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie Rozporządzenia.
2 Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Administracji I Cyfryzacji z dnia 15 października 2013 roku w sprawie przyznawania nagrody rocznej osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi przyznanie nagrody rocznej za rok obrotowy 2012 uprawnionym może nastąpić w terminie 14 dni od dnia wejścia wżycie Rozporządzenia.

 

Raport Roczny 2013 - Bank Pocztowy