Ankieta

Istotne wydarzenia w Grupie Kapitałowej Banku

1,44 mln
klientów Banku
Pocztowego
Stan na 31.12.2013 r.

1. Wzrost bazy klientów

Na koniec 2013 roku z usług Banku Pocztowego korzystało w sumie 1 438,8 tys. klientów, a wśród nich:

  • 1 246,5 tys. klientów indywidualnych (w ciągu 2013 roku liczba ich wzrosła o 127,4 tys.),
  • 177,2 tys. mikroprzedsiębiorstw wobec 177,6 tys. na koniec 2012 roku,
  • 15,1 tys. pozostałych klientów instytucjonalnych (małych i średnich przedsiębiorstw, jednostek z sektora finansów publicznych, organizacji pożytku publicznego oraz jednostek należących do Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej). Liczba obsługiwanych przez Bank klientów z tego segmentu wzrosła o 0,8 tys. w ciągu roku.

Dynamicznie rosnąca od kilku lat liczba klientów potwierdza skuteczność polityki Banku w zakresie oferty produktowej. Polega ona na oferowaniu prostych, zrozumiałych produktów, unikaniu zawiłych procedur i niezrozumiałej komunikacji.

2. Istotny wzrost akcji kredytowej

W 2013 roku Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego podejmowała działania w zakresie optymalizacji bilansu i wzrostu w nim udziału aktywów o wyższej rentowności, głównie kredytów konsumpcyjnych. Na koniec grudnia 2013 roku łączna wartość kredytów i pożyczek brutto udzielonych klientom przez Grupę wyniosła 5 180,5 mln zł, czyli przyrosła o 485,9 mln zł (tj. o 10,3%) w porównaniu ze stanem na koniec 2012 roku. Grupa posiadała 0,6% udziału w należnościach kredytowych od klientów sektora bankowego1.

Wzrost akcji kredytowej Grupy nastąpił w warunkach:

  • wzrostu należności kredytowych od osób fizycznych. W grudniu 2013 roku ich wartość ukształtowała się na poziomie 4 105,7 mln zł i wzrosła o 541,3 mln zł (czyli o 15,2%) w stosunku do stanu z końca 2012 roku. Dynamikę tę wyznaczał rozwój akcji kredytów konsumpcyjnych. Wyniosły one 1 723,1 mln zł i zwiększyły się o 22,3% w ciągu 2013 roku,
  • stabilizacji zaangażowania kredytowego wobec klientów instytucjonalnych. Należności kredytowe Grupy z tego tytułu wynosiły 638,6 mln zł,
  • spadku zaangażowania kredytowego w stosunku do instytucji samorządowych. Wynosiło ono 356,6 mln zł i było o 13,7% niższe niż przed rokiem. Wynikało to przede wszystkim z trudnej sytuacji finansowej jednostek samorządowych i spadku ich zobowiązań kredytowych wobec sektora bankowego oraz małej atrakcyjności rynku dla Grupy wynikającej z relatywnie niskiej dochodowości.

Kredyty i pożyczki udzielone klientom Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego S.A. (w tys. zł)

  31.12.2013 Struktura
(31.12.2013)
31.12.2012 Struktura
(31.12.2012)
Zmiana 2013/2012
 w tys. zł  w %
Kredyty i pożyczki brutto udzielone klientom  5 180 504  100,0%  4 694 651  100,0%  485 853  10,3%
W rachunku bieżącym od klientów  79 626  1,5%  69 379  1,5%  10 247  14,8%
Kredyty i pożyczki terminowe  5 100 878  98,5%  4 625 272  98,5%  475 606  10,3%
      osoby fizyczne  4 105 692  79,3%  3 564 369  75,9%  541 323  15,2%
      klienci instytucjonalni  638 572  12,3%  647 471  13,8%  (8 899)  (1,4)%
      instytucje samorządowe  356 614  6,9%  413 432  8,8%  (56 818)  (13,7)%
Odpisy z tytułu utraty wartości należności  124 792  -  95 106  -  29 686  31,2%
Kredyty i pożyczki netto  5 055 712  -  4 599 545  -  456 167  9,9%



Dynamika wzrostu kredytów (2009=100)

Dynamika wzrostu kredytów (2009=100)

Wartość należności kredytowych od klientów Grupy Banku (w mln zł)*

Wartość należności kredytowych od klientów Grupy Banku (w mln zł)*

* W 2009 i 2010 r. odsetki od kredytów nie były przypisane do poszczególnych kategorii klientów Banku. W 2009 r. wyniosły 7 576 tys. zł, w 2010 r.: 9 061 tys. zł
W 2009 r. saldo kredytów brutto wynosi 1 844 mln zł, w 2010 r. 2 565 mln zł.

W 2013 roku utrzymała się obserwowana w ostatnich latach zmiana struktury zaangażowania kredytowego Grupy. Zwiększył się przede wszystkim udział – posiadających główny udział w strukturze – kredytów dla klientów indywidualnych. Na koniec 2013 roku wynosił on 79,3%, czyli był 3,4 p.p. wyższy niż przed rokiem.

W latach 2009-2013 Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego rozwijała akcję kredytową znacznie szybciej niż sektor bankowy. Wartość kredytów w Grupie wzrosła o 280,9%, podczas gdy w całym sektorze bankowym o 130,8%.

Grupa Banku Pocztowego konkuruje przede wszystkim z podmiotami, które posiadają rozwiniętą sieć sprzedaży stacjonarnej, zwłaszcza PKO Bankiem Polskim S.A., Bankiem Pekao S.A., bankami spółdzielczymi oraz SKOK-ami.

3. Przyrost depozytów detalicznych

Na koniec grudnia 2013 roku zobowiązania Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego wobec klientów wynosiły 6 230,6 mln zł wobec 6 318,0 mln zł na koniec 2012 roku (spadek o 1,4%). Grupa posiadała 0,7%2 udziału w zobowiązaniach wobec klientów sektora bankowego.

W ciągu 2013 roku w Grupie wzrosły depozyty klientów indywidualnych. Zamknęły się one kwotą 4 157,2 mln zł wobec 4 063,0 mln zł na koniec 2012 roku (wzrost o 2,3%).

Wartość środków na rachunkach klientów instytucjonalnych wyniosła 1 974,7 mln zł i spadła o 2,7% w ciągu roku.

Zobowiązania wobec klientów Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego S.A. (w tys. zł)

  31.12.2013 Struktura
(31.12.2013)
31.12.2012 Struktura
(31.12.2012)
Zmiana 2013/2012
 w tys. zł  w %
Zobowiązania wobec klientów  6 230 578  100,0%  6 317 949  100,0%  (87 371)  (1,4)%
Klienci instytucjonalni  1 974 662  31,7%  2 028 859  32,1%  (54 197)  (2,7)%
Klienci indywidualni  4 157 171  66,7%  4 063 038  64,3%  94 133  2,3 %
Klienci sektora budżetowego  98 745  1,6%  226 052  3,6%  (127 307)  (56,3)%



Dynamika wzrostu zobowiązań (2009=100)

Dynamika wzrostu zobowiązań (2009=100)

 

Struktura zobowiązań wobec klientów Grupy Banku (w mln zł)

Struktura zobowiązań wobec klientów Grupy Banku (w mln zł)

W latach 2009-2011 Podmioty finansowe inne niż banki zostały zakwalifikowane do klientów
instytucjonalnych, zgodnie z obowiązującą w Banku sprawozdawczością finansową.

W ostatnich latach, 2/3 ogólnej wartości depozytów przypadało na stabilne depozyty klientów indywidualnych.

W latach 2009-2013 wartość zobowiązań wobec klientów wzrosła o 192,7%, podczas gdy w całym sektorze bankowym o 134,2%.

4. Rekordowe dochody i stabilne koszty

W 2013 roku Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego wypracowała drugi co do wielkości w swojej historii zysk netto. Wyniósł on 36,0 mln zł, czyli był o 7,5% niższy od rekordowego wyniku zanotowanego w 2012 roku.

Główne czynniki kształtujące wynik finansowy Grupy w 2013 roku to:

  • Wzrost dochodów. Wyniosły one 298,4 mln zł i były najwyższe w historii działania Banku, w ujęciu rocznym wzrosły o 2,1%. W warunkach rekordowo niskich stóp procentowych, wzrosły przede wszystkim dochody netto z tytułu odsetek, dzięki istotnemu wzrostowi akcji kredytowej dla osób prywatnych.
  • Spadek kosztów działania. Koszty działania ukształtowały się poziomie 212,7 mln zł na koniec 2013 r. i były niższe o 2,6%.
  • Wzrost wyniku z tytułu utraty wartości do -42,4 mln zł, wobec -25,1 mln zł w poprzednim roku (wzrost o 68,9%).

Wynik brutto Grupy Banku w 2013 roku (w mln zł)

Wynik brutto Grupy Banku w 2013 roku (w mln zł)

*Dochody łącznie z wynikiem na pozostałej działalności operacyjnej

Wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego S.A. w 2013 r.

  2013 2012 Zmiana
2013/2012
Dochody z działalności operacyjnej1 (w tys . zł)  298 396  292 120  2,1 %
Koszty działania (w tys . zł)  (212 738)  (218 356)  (2,6)%
Wynik przed kosztami ryzyka (w tys. zł)  85 658  73 764  16,1 %
Wynik na odpisach aktualizujących z tytułu utraty wartości (w tys. zł)  (42 398)  (25 099)  68,9 %
Zysk (starta) brutto (w tys. zł)  43 260  48 665  (11,1)%
Wskaźnik zwrotu na aktywach, ROA netto (%)  0,5  0,6  (0,1) p.p.
Wskaźnik zwrotu z kapitału, ROE netto (%)  9,6  11,4  (1,8) p.p.
Wskaźnik udziału kosztów, C/I (%)  71,3  74,7  (3,4) p.p.
Współczynnik wypłacalności , CAR (%)  12,8  14,0  (1,2) p.p.
Tier 1 (%)  9,5  9,9  (0,4) p.p.

1 Dochody Grupy łącznie z pozostałymi przychodami i kosztami operacyjnymi.

Na skutek wzrostu dochodów jak i utrzymania dyscypliny kosztowej, poprawiła się relacja koszty/dochody (C/I). W 2013 roku ukształtowała się ona 71,3%, czyli była o 3,4 p.p. niższa niż w 2012 roku.

W 2013 roku na każde 100 zł zainwestowanego kapitału przypadało 9,6 zł zysku netto, czyli o 1,8 zł mniej niż w roku poprzednim. Niższa rentowność kapitałów wynikała ze wzrostu kosztów ryzyka.

Poziom adekwatności kapitałowej Grupy pozostawał na wysokich poziomach, wyższych niż minimalny poziom zalecany przez nadzór. W dniu 31 grudnia 2013 roku współczynnik wypłacalności wynosił 12,8% wobec 14,0% w grudniu poprzedniego roku. Wyposażenie Grupy w kapitał wysokiej jakości (tj. kapitał kategorii 1) było także dobre. Na koniec 2013 roku współczynnik Tier 1 ukształtował się na poziomie 9,5%.

5. Emisje obligacji

W celu dywersyfikacji środków na sfinansowanie akcji kredytowej, w 2013 roku Bank Pocztowy S.A. przeprowadzał emisje obligacji własnych, zarówno długo- jak i krótkoterminowych.

W ciągu 2013 roku Bank Pocztowy przeprowadził następujące emisje obligacji:

  • Emisje obligacji krótkoterminowych, emitowanych na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 26 kwietnia 2013 roku w sprawie programu emisji krótkoterminowych, nieoprocentowanych obligacji zwykłych. W ramach Programu Bank wyemituje obligacje na okaziciela o łącznej nominalnej wartości do 300 mln zł o terminie wykupu od 14 dni do 1 roku. Emisje te nie będą wprowadzane do alternatywnego systemu obrotu na Catalyst. W sumie, w ciągu 2013 roku Bank przeprowadził 3 emisje obligacji krótkoterminowych:

– 27 sierpnia 2013 roku Bank wyemitował obligacje serii D1 o wartości nominalnej 60 mln zł. Emisja obejmowała 600 sztuk obligacji o wartości nominalnej 100 000 zł każda. Cena emisyjna obligacji wynosiła 99 154,10 zł. Wykup tych obligacji po ich cenie nominalnej nastąpił 2 grudnia 2013 roku,
– 30 września 2013 roku wyemitował obligacje serii D2 o łącznej wartości 30 mln zł. Seria ta składała się z 300 sztuk obligacji o cenie nominalnej 100 000 zł i cenie emisyjnej 99 139,00 zł każda. Bank wykupił te obligacje po cenie nominalnej 8 stycznia 2014 roku,
– 2 grudnia 2013 roku wyemitował obligacje serii D3 o łącznej wartości nominalnej 50 mln zł. Seria obejmowała 500 sztuk obligacji o cenie nominalnej 100 000 zł i wartości emisyjnej 98 405,30 zł każda. Wykup obligacji nastąpi 2 czerwca 2014 roku po ich cenie nominalnej.

  • Emisję obligacji zwykłych serii B2. 13 grudnia 2013 roku Bank wyemitował 14 785 sztuk obligacji zwykłych na okaziciela o wartości nominalnej 10 000 zł każda. Są to obligację o zmiennym oprocentowaniu, ustalonym na poziomie WIBOR6M + marża w wysokości 140 p.b, wynoszącym 4,10% w pierwszym okresie odsetkowym. Termin wykupu tych obligacji ustalono na 13 grudnia 2016 roku. 13 marca 2014 roku był pierwszym dniem notowania obligacji serii B2 w alternatywnym systemie obrotu na rynku Catalyst.

W celu wzmocnienia bazy kapitałowej, w 2012 roku Bank Pocztowy S.A. wyemitował obligacje podporządkowane serii C o wartości 50 mln zł. W lutym 2013 roku Bank wprowadził je do alternatywnego systemu obrotu na rynku Catalyst. Są to obligacje o zmiennym oprocentowaniu z terminem wykupu 5 października 2022 roku.

Na koniec grudnia 2013 roku łączna kwota wyemitowanych przez Bank obligacji wynosiła 525 190 tys. zł, w tym 297 340 tys. zł stanowiły obligacje notowane na rynku Catalyst.

Szczegółowe informacje o emisjach obligacji Bank Pocztowy S.A. podał w raportach bieżących, które są dostępne na stronie internetowej rynku Catalyst oraz stronie internetowej Banku.

6. Nagrody i wyróżnienia

kod1.jpgRok 2013 był dla Banku Pocztowego S.A. okresem, w którym konsekwentna realizacja strategii została zauważona przez uczestników rynku oraz doceniona w postaci nagród i wyróżnień przyznanych Bankowi w kluczowych obszarach jego działalności. Indywidualne nagrody odbierali również menadżerowie i eksperci Banku.

W lutym 2013 roku Bank Pocztowy został uhonorowany nagrodą Kod sukcesu, przyznaną przez redakcję tygodnika Wprost, za prostotę produktów oraz program edukacji finansowej skierowany do osób nieubankowionych. Organizatorzy dodatkowo podkreślili przełożenie się strategii Banku na jeden z najdynamiczniejszych wzrostów w sektorze pod względem liczby nowo otwieranych kont.

Kolejny rok z rzędu Bank Pocztowy był wiceliderem rynku bankowego w przyroście liczby rachunków osobistych. Potwierdził to opublikowany w marcu, cykliczny ranking portalu Bankier.pl – tym razem podsumowujący dokonania banków w całym 2012 roku, jak i ranking sporządzony przez serwis PR News za I półrocze 2013 roku.

Ważnym wydarzeniem dla Banku, potwierdzającym jego rosnącą rolę na rynku bankowym w Polsce, była odbywająca się w kwietniu V edycja Konferencji Banking Forum. Przy tej okazji, Bank Pocztowy został aż trzykrotnie nagrodzony w prestiżowych kategoriach – Najszybciej rozwijający się Bank, Najlepszy Bank w kategorii mały/średni oraz wyróżnieniem Menedżer Roku dla Prezesa Zarządu Banku Pocztowego S.A. Tomasza Bogusa.

nagrody_3.jpg1.jpgW czerwcu 2013 roku Bank otrzymał statuetkę za zajęcie I miejsca wśród banków oferujących kredyty detaliczne w ramach plebiscytu 50 największych Banków w Polsce. Wyłaniając zwycięzców, autorzy rankingu brali pod uwagę dwa kryteria – kredyty (definiowane jako należności od osób fizycznych) oraz liczbę rachunków. Istotna była zarówno dynamika jak i bezwzględna wartość przyrostu.

W ciągu 2013 roku wielokrotnie zdobywał uznanie rynku kredyt gotówkowy Banku Pocztowego. I tak, zajął dwukrotnie w czerwcu pierwsze miejsce w rankingu portalu Bankier.pl, w maju zdobył czołową pozycję w zestawieniu TotalMoney.pl, a w sierpniu drugie miejsce w rankingu eksperckim serwisu Money.pl.

Ponadto w 2013 roku dwóch wyróżnień rynkowych (w lipcu i sierpniu) doczekało się Pocztowe Konto Firmowe Banku Pocztowego – w zestawieniu serwisu Money.pl zajęło 3. miejsce wśród 83 rachunków dostępnych na rynku, z których mogą korzystać przedsiębiorcy. 3. miejsce przypadło mu również w rankingu serwisu Bankier.pl.

2.jpgPrzejrzystość polityki informacyjnej i wysoką jakość sprawozdawczości Banku Pocztowego S.A. potwierdza otrzymane w październiku 2013 roku wyróżnienie za najlepsze sprawozdanie z działalności zarządu za rok 2012 w kategorii Banki i instytucje finansowe w konkursie The Best Annual Report, którego organizatorem jest Instytut Rachunkowości i Podatków.

Bank Pocztowy zajął trzecie miejsce w rankingu satysfakcji wśród użytkowników Internetu w 2013 roku. Jest to drugie z rzędu wyróżnienie w zestawieniu portalu Wirtualna Polska i kolejny dowód uznania dla jakości i rosnącej roli Banku Pocztowego na polskim rynku bankowym. Ranking powstał po raz trzeci na zlecenie serwisu wp.pl. Wykonawcą zestawienia jest firma Expandi. Firma sklasyfikowała niemal 180 tys. wypowiedzi internautów, zamieszczonych na forach, w komentarzach pod tekstami, blogach, jak również portalach społecznościowych. W przypadku Banku Pocztowego 91% wszystkich komentarzy było pozytywnych lub neutralnych. Stanowi to najlepszy wynik spośród 20 zestawionych banków. Jak pokazał ranking, użytkownicy Internetu doceniają szczególnie ofertę kredytową Banku.

Wśród wyróżnień indywidualnych, prestiżową statuetkę Byka i niedźwiedzia 2012 w rankingu Gazety Giełdy Parkiet otrzymała Monika Kurtek, Główna Ekonomistka Banku Pocztowego S.A. Zajęła ona pierwsze miejsce w rankingu trafności prognoz rynkowych w 2012 roku, a do rywalizacji o to zaszczytne trofeum stanęło ponad 20 zespołów analityków z instytucji bankowych i finansowych.

Nagrody

7. Wydarzenia po dacie bilansu

W styczniu 2014 roku Bank Pocztowy S.A. podpisał z Pocztą Polską S.A. następujące umowy:

  • Porozumienie w sprawie wcześniejszej spłaty pożyczki podporządkowanej udzielonej Bankowi w lipcu 2011 roku.
  • Nową umowę pożyczki podporządkowanej w wysokości równej kwocie kapitału pożyczki udzielonej w lipcu 2011 roku.

Celem powyższych działań było utrzymanie nadzorczych miar kapitałowych na odpowiednich poziomach.

Przypisy:
1 Źródło: Dla Banku Pocztowego dane WEBIS, dla sektora bankowego dane NBP Należności i zobowiązania monetarnych instytucji finansowych, grudzień 2013 roku
2 Źródło: Dla Banku Pocztowego dane WEBIS, dla sektora bankowego dane NBP Należności i zobowiązania monetarnych instytucji finansowych, grudzień 2013 roku

 

Raport Roczny 2013 - Bank Pocztowy