Ankieta

Krótka charakterystyka Grupy Kapitałowej Banku

Ideą leżącą u podstaw utworzenia w 1990 roku Banku Pocztowego S.A. było dążenie do reaktywowania bankowości pocztowej w Polsce. Początkowo, Bank był instytucją o typowo rozliczeniowym charakterze, z wynikami w znacznym stopniu opartymi o rozliczenia z Pocztą Polską.

str8_mapa.jpg

Obecnie, Bank Pocztowy S.A., spółka dominująca w Grupie Kapitałowej, koncentruje się na obsłudze klientów detalicznych z uzupełniającą ofertą dla klientów instytucjonalnych. Bank kieruje swoją ofertę przede wszystkim do mieszkańców mniejszych miejscowości oraz do działających na ich terenie mikro- i małych firm. Bank zwraca szczególną uwagę na potrzeby finansowe nestorów. Głównie z myślą o nich, Bank prowadzi szeroko zakrojony program edukacji finansowej, skierowany do osób niekorzystających z usług finansowych, dla których ma atrakcyjną ofertę.

Bank realizując misję Prostej i dostępnej bankowości proponuje swoim klientom proste i zrozumiałe usługi finansowe w przyjaznym otoczeniu oraz w przystępnych cenach. W celu zacieśnienia współpracy z klientami, Bank na bieżąco dostosowuje tę współpracę do zmieniających się potrzeb klientów jak i do działań konkurencji.

Strategicznym właścicielem i partnerem biznesowym Banku Pocztowego S.A. jest Poczta Polska S.A. (posiadająca 75% - 10 akcji w jego kapitale zakładowym). Ponadto akcjonariuszem Banku jest Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. (25% + 10 akcji).

W efekcie strategicznej współpracy z Pocztą Polską, usługi i produkty Banku są dostępne dla klientów w około 7,8 tys. placówek na terenie całego kraju. Obok placówek Poczty Polskiej, Bank Pocztowy oferuje swoje usługi i produkty w 295 placówkach własnych, poprzez elektroniczne kanały dystrybucji (Internet, telefon) oraz za pośrednictwem sieci mobilnych doradców spółki zależnej – Spółki Dystrybucyjnej Banku Pocztowego Sp. z o.o. Ponadto, produkty Banku są dystrybuowane przez 26 tys. listonoszy a także przez pośredników. Tak szeroka sieć sprzedaży daje Bankowi unikalną przewagę konkurencyjną.

Liczba klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw (w tys.)

Liczba klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw (w tys.)

Na koniec 2013 roku Bank obsługiwał 1 423,7 tys. klientów indywidualnych i mikroprzedsiębiorstw. W 2013 roku Bank pozyskał 286,9 tys. nowych klientów indywidualnych. Tym samym, Bank Pocztowy S.A. w znacznym stopniu przyczynił się do walki z niekorzystnym społecznie zjawiskiem wykluczenia finansowego. Z usług Banku korzystało ponadto 15,1 tys. klientów instytucjonalnych, tj. o 5,9% więcej niż w grudniu 2012 roku.

W dniu 31 grudnia 2013 roku suma bilansowa Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego wynosiła 7 382,7 mln zł i przedstawiała 0,5% aktywów ogółem polskiego sektora bankowego1. Wartość kredytów i pożyczek brutto udzielonych klientom osiągnęła poziom 5 180,5 mln zł.

Suma bilansowa (w mln zł) i ROA netto (w %)

Suma bilansowa (w mln zł) i ROA netto (w %)

Zobowiązania wobec klientów Grupy wyniosły 6 230,6 mln zł. Główną ich część stanowiły środki pozyskane od klientów indywidualnych – w wysokości 4 157,2 mln zł.

W wyniku dynamicznego rozwoju na przestrzeni ostatnich lat, Bank Pocztowy S.A., spółka dominująca w Grupie, zdobył istotną rolę w niektórych segmentach rynku bankowego w Polsce. Bank zajmuje dobrą pozycję na rynku rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, z udziałem na poziomie 3,0%2. W warunkach nadal niskiego poziomu ubankowienia nestorów, w 2013 roku Bank prowadził rachunki dla ponad 6%3 tej grupy polskiego społeczeństwa. Bank Pocztowy jest także ważnym partnerem finansowym dla instytucji pożytku publicznego (tj. szkół, fundacji i innych instytucji non-profit). Na koniec grudnia 2013 roku posiadał 5,3% udziału w należnościach kredytowych sektora bankowego od instytucji niekomercyjnych oraz 2,4% udziału w depozytach i innych zobowiązaniach sektora od tej grupy klientów4.

Zysk netto (w mln zł) i ROE netto (w %)

Zysk netto (w mln zł) i ROE netto (w %)

Kredyty i Depozyty (w mln zł)
Kredyty / Depozyty (w %)

Kredyty i Depozyty (w mln zł) Kredyty / Depozyty (w %)

Fundusze własne Grupy Banku (w mln zł) i CAR (w %)

Fundusze własne Grupy Banku (w mln zł) i CAR (w %)

Sytuacja płynnościowa Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego S.A. w 2013 roku była dobra. Na koniec 2013 roku relacja kredytów i pożyczek do depozytów kształtowała się na poziomie 81,1%. Grupa posiadała także wystarczające kapitały własne w relacji do skali prowadzonej działalności. W grudniu 2013 roku współczynnik wypłacalności dla Grupy wynosił 12,8%, a Tier 1 ukształtował się na poziomie 9,5%.

Ważną rolę w realizacji strategii Grupy Kapitałowej Banku odgrywają wchodzące w jej skład spółki zależne, tj.:

  • Spółka Dystrybucyjna Banku Pocztowego Sp. z o.o., której głównym celem jest wsparcie kanałów sprzedażowych Banku Pocztowego i dotarcie do potencjalnych klientów pochodzących z miejscowości daleko oddalonych od placówek Banku.
  • Centrum Operacyjne Sp. z o.o., które świadczy profesjonalne usługi w zakresie procesów administracyjnych dla produktów i usług na rzecz podmiotów sektora finansowego.

Na koniec 2013 roku zatrudnienie w Grupie Kapitałowej Banku Pocztowego S.A. wynosiło 1 700 etatów.

Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego

W listopadzie 2011 roku obligacje Banku Pocztowego S.A. zostały wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu na rynek Catalyst. Z uwagi na wypełnianie obowiązków informacyjnych, wprowadzenie do obrotu na rynku Catalyst było sygnałem zarówno dla inwestorów jak i kontrahentów Banku Pocztowego S.A., że jest on spółką notowaną, a więc transparentną i odpowiedzialną wobec interesariuszy rynkowych i biznesowych.

Rys historyczny

Bank Pocztowy prowadzi działalność operacyjną od 1990 roku. Ideą leżącą u podstaw utworzenia Banku było dążenie do reaktywowania bankowości pocztowej w Polsce. Sposobem na osiągnięcie tego celu i rozwój Banku Pocztowego S.A. miało być wdrożenie systemu rozliczeń bezgotówkowych GIRO, umożliwiającego łatwą i szybką obsługę płatności masowych, zmniejszenie kosztów emisji i obiegu pieniądza gotówkowego w gospodarce oraz dotarcie z ofertą usług bankowych do klientów, w szczególności indywidualnych, poprzez szeroką sieć sprzedaży Poczty Polskiej. Dlatego początkowo Bank był bankiem o typowo rozliczeniowym charakterze, z wynikami w znacznym stopniu opartymi o rozliczenia z Pocztą Polską.

W 1998 roku rozpoczął się proces przekształcania Banku w bank detaliczny. W oparciu o sieć sprzedaży Poczty Polskiej oraz oddziały i placówki własne Bank zaczął docierać do coraz większej grupy klientów. Równocześnie rozpoczęto wprowadzanie do oferty nowych produktów. W 1999 roku pełna obsługa kont osobistych GIRO możliwa była we wszystkich urzędach pocztowych, a Rachunek GIRO został także uzupełniony o kartę Visa Electron. W 2003 roku Bank uruchomił internetowy serwis informacyjny. Dwa lata później, w 2005 roku, dotychczasowe rachunki osobiste GIRO zmieniły nazwę na Pocztowe Konto NestorPocztowe Konto Standard.

Przełomowym wydarzeniem w budowaniu przez Bank bankowości detalicznej była podpisana w 2006 roku umowa pomiędzy Bankiem Pocztowym a Pocztą Polską regulująca zasady współpracy między obiema instytucjami w obszarze bankowych usług detalicznych. Realizując zapisy tej umowy do końca 2009 roku na Poczcie Polskiej wyodrębniono ponad 2 tys. Pocztowych Stanowisk Finansowych, mających na celu usprawnienie obsługi klientów Banku przez pracowników placówek pocztowych. W efekcie sukcesywnie wprowadzanych zmian i rozwojowi sieci sprzedaży, w lutym 2010 roku liczba klientów Banku przekroczyła 500 tys., w październiku 2011 roku 1 milion, a obecnie zbliża się do 1,5 miliona.

W 2010 r. zostały utworzone oraz rozpoczęły działalność operacyjną spółki zależne Banku – Spółka Dystrybucyjna Banku Pocztowego Sp. z o.o. oraz Centrum Operacyjne Sp. z o.o. Tym samym powstała Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego.

Podstawowe dane Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego S.A za lata 2009-2013

  2009 2010 2011 2012 2013
Suma bilansowa (w tys. zł)  3 881 000  4 156 609  5 215 801  7 120 653  7 382 745
Kredyty i pożyczki udzielone klientom 1/(w tys. zł)  1 772 350  2 488 835  3 679 382  4 599 545  5 055 712
Zobowiązania wobec klientów (w tys. zł)  3 233 529  3 759 124  4 685 735  6 317 949  6 230 578
Kapitały własne (w tys. zł)  281 812  294 968  321 395  361 470  391 765
Dochody Grupy 2/ (w tys. zł)  221 495  221 165  258 473  290 255  294 320
Koszty administracyjne (w tys. zł)  (178 352)  (195 204)  (209 837)  (218 356)  (212 738)
Wynik z tytułu odpisów (w tys. zł)  (33 804)  (9 673)  (12 877)  (25 099)  (42 398)
Zysk brutto (w tys. zł)  8 096  17 529  37 531  48 665  43 260
Zysk netto (w tys. zł)  5 907  14 412  29 555  38 949  36 027
ROA netto (w%)  0,2  0,4  0,6  0,6  0,5
ROE netto (w%)  2,1  5,0  9,6  11,4  9,6
Koszty z amortyzacją/dochody (C/I) 3/ (w%)  81,0  87,8  80,6  74,7  71,3
Współczynnik wypłacalności (w%)  16,9  13,4  13,9  14,0  12,8
Tier 1 (w%)  16,6  13,2  10,6  9,9  9,5
NPL 4 / (w%)  7,2  7,2  5,0  4,7  5,4
Marża odsetkowa netto do aktywów ogółem 5/ (w%)  4,2  3,6  4,1  3,8  3,6
Stan zatrudnienia (w etatach)  1 154  1 323  1 496  1 571  1 700
Liczba placówek (szt)  57  74  161  227  295
Liczba klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw (tys.)  491  813  1 072  1 297  1 424

 

1. Kredyty i pożyczki netto.
2. Wynik odsetkowy, wynik z tytułu prowizji i opłat, wynik na instrumentach finansowych wycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy oraz wynik z pozycji wymiany, wynik zrealizowany z operacji papierami wartościowymi dostępnymi do sprzedaży.
3. Dochody powiększone o wynik na pozostałych przychodach i kosztach operacyjnych.
4. NPL – udziału kredytów z rozpoznaną utratą wartości w portfelu kredytowym. Wartości wskaźnika w latach 2009-2011 zostały doprowadzone do porównywalności.
5. Marża odsetkowa – zmiana metodologii wyliczania marży odsetkowej w relacji do danych zaprezentowanych w Sprawozdaniach Zarządu za lata: 2011 oraz 2012. Obecnie stosowana metodologia uwzględnia poziom średnich aktywów (liczonych jako średnia aktywów ze stanów dziennych), w poprzedniej aktywa obejmowały dwa okresy: aktywa na koniec danego roku oraz roku poprzedniego.

Przypisy:
1 KNF Dane miesięczne dla sektora bankowego – grudzień 2013 roku
2 Źródło: serwis PRNews.pl Rynek kont osobistych – III kw. 2013, 12 grudnia 2013 roku
3 Źródło: GUS Liczba emerytów i rencistów na koniec 2013 roku
4 Dla Banku Pocztowego dane WEBIS, dla sektora bankowego dane NBP Należności i zobowiązania monetarnych instytucji finansowych, grudzień 2013 roku

 

Raport Roczny 2013 - Bank Pocztowy