Nowe zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

 

List Przewodniczącego Rady Nadzorczej

2016 rok stanowił istotny punkt zwrotny w drodze do dalszego rozwoju spółek należących do Grupy Poczty Polskiej. Był to pierwszy od lat rok, w którym Poczta Polska odnotowała wzrost sprzedaży tradycyjnych usług pocztowych. Jednocześnie mam pełną świadomość potrzeby dywersyfikacji naszej oferty i konieczności dalszego rozwoju nowoczesnych usług oraz pełnej realizacji roli Operatora Wyznaczonego, którym jesteśmy do 2025 roku. Dlatego rentowność Grupy chcemy budować w oparciu o szeroką gamę usług dostępnych na poczcie, w szczególności usług finansowych. Takie świadczy Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego, której wyniki za 2016 rok są przedmiotem tego Raportu.

Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego wypracowała w 2016 roku zysk netto na poziomie 2,5 mln zł. Zasadniczy wpływ na wyniki Grupy miały decyzje podejmowane w latach ubiegłych, których skutki negatywnie wpływają na wyniki Banku. Najważniejsze z nich to zarządzanie ryzykiem kredytowym, którego efektem w 2016 roku było utworzenie bardzo wysokich odpisów z tytułu utraty wartości kredytów i pożyczek gotówkowych udzielonych w latach 2013–2016 oraz konieczność utworzenia rezerw z tytułu postępowania UOKiK, związanego z wprowadzeniem w 2015 roku opłat za wyciągi.

Świadcząc usługi w sieci własnej, a także w sieci placówek pocztowych, Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego w 2016 roku realizowała sprzedaż różnorodnych produktów bankowych, w tym kredytów gotówkowych oraz pożyczek, podkreślając ich nazwą przynależność do Grupy Poczty Polskiej, np. Pożyczka na Poczcie. Koncentracja na oferowaniu tego typu produktów wynika z celu, jakim jest wzrost udziału w bilansie Grupy aktywów o wyższej rentowności. Efektem było saldo kredytów w wysokości 5,5 mld zł oraz dostosowane do poziomu akcji kredytowej salda depozytów w wysokości 5,8 mld zł. Jednocześnie Bank utrzymywał kluczowe współczynniki kapitałowe – w tym współczynnik wypłacalności – na poziomie zgodnym z regulacjami dla banków w tym zakresie.

Warto zaznaczyć, że w ostatnich miesiącach Bank koncentrował swoje działania na poprawie jakości zarządzania w najważniejszych obszarach funkcjonalnych oraz aktywizacji własnej sieci sprzedaży i sieci rozległej Poczty Polskiej. Dodatkowo, w efekcie prowadzonych w 2016 roku prac nad nową marką EnveloBank, Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego wkrótce poszerzy swoją ofertę również o bankowość mobilną. Dzięki temu realizowana przez Grupę misja walki z wykluczeniem finansowym i zapewnianie dostępu do usług bankowych praktycznie w każdym miejscu w Polsce nabierze nowego, jeszcze pełniejszego znaczenia.

Potrzeba dostępu do usług bankowych nie tylko w wielkich miastach, ale także na poziomie powiatów pokazuje wyraźnie niszę, którą wypełnić może Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego. Sukces modelu biznesowego banków pocztowych z dominującym udziałem operatora pocztowego we Francji, czy Szwajcarii, mających ponad 25% udział w przychodach tamtejszych poczt, świadczy o wielkim, dotychczas niewykorzystanym w pełni potencjale rozwojowym Banku Pocztowego w Polsce.

Jestem przekonany, że działając wspólnie w Grupie Poczty Polskiej skutecznie wydobędziemy ten potencjał.

podpis.jpg
Przemysław Sypniewski
Przewodniczący Rady Nadzorczej