Ankieta

Zasady i zakres stosowania ładu korporacyjnego

6 walnych
zgromadzeń
w 2013 r.
6 posiedzeń
Rady Nadzorczej
w 2013 r.
52 posiedzenia
  Zarządu
w 2013 r.
     

Projekt Zasad ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych przez KNF

W dniu 14 stycznia 2014 roku Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przedstawił do konsultacji projekt „Zasad ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych przez KNF”. Projekt stanowi zbiór zasad określających relacje wewnętrzne i zewnętrzne instytucji nadzorowanych przez KNF, w tym relacje z udziałowcami i klientami, ich organizację, funkcjonowanie nadzoru wewnętrznego oraz kluczowych systemów i funkcji wewnętrznych, a także organów statutowych i zasad ich współdziałania. Zakłada się, że Zasady powinny zostać przyjęte przez instytucje nadzorowane nie później niż do końca 2014 roku.

Stosowanie Zasad będzie przedmiotem okresowej weryfikacji w ramach procesu BION oraz w toku przeprowadzanych inspekcji.

Intencją Banku jest przyjęcie do stosowania Zasady ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych przez KNF w momencie ich wejścia w życie. Aktualnie trwają analizy w tym zakresie, w tym obejmujące analizę luk.

Kodeks etyki bankowej

11 czerwca 2013 roku, Bank Pocztowy S.A. przyjął do stosowania przez pracowników Kodeks Etyki Bankowej Związku Banków Polskich. Dokument ten, przyjęty 18 kwietnia 2013 roku przez Walne Zgromadzenie Związku Banków Polskich jest zbiorem zasad dobrego postępowania związanych z działalnością banków, które odnoszą się do samych banków, osób w nich zatrudnionych oraz osób, za których pośrednictwem banki wykonują czynności bankowe.

Zgodnie z Kodeksem banki, jako instytucje zaufania publicznego w swojej działalności kierują się przepisami prawa, rekomendacjami KNF, uchwałami samorządu bankowego, normami przewidzianymi w Kodeksie oraz dobrymi zwyczajami kupieckimi. Banki i ich pracownicy oraz osoby, za których pośrednictwem banki wykonują czynności bankowe, uwzględniają zasady: profesjonalizmu, rzetelności, rzeczowości, staranności i najlepszej wiedzy. Banki, poprzez swoją działalność, powinny przyczyniać się do społecznoekonomicznego rozwoju kraju oraz wzrostu zamożności społeczeństwa poprzez społecznie odpowiedzialne prowadzenie biznesu, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań i wspieranie rozwoju edukacji społeczeństwa. Fundamentalną zasadą, na której banki i ich pracownicy powinni budować swoje relacje z otoczeniem jest odpowiedzialność społeczna. Realizując strategię biznesową banki powinny kierować się nie tylko uwarunkowaniami ekonomicznymi, ale również słusznymi interesami swoich klientów, pracowników, akcjonariuszy, partnerów biznesowych, a także lokalnego środowiska. Kodeks Etyki Bankowej uwzględnia treść norm zwartych w Kanonie Dobrych Praktyk Rynku Finansowego.

Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW – informacja na temat intencji Banku

W związku z faktem, że żadne papiery wartościowe Banku Pocztowego S.A. nie są przedmiotem obrotu na rynku regulowanym (obligacje Banku są notowane na rynku Catalyst, w alternatywnym systemie obrotu), nie jest on zobowiązany do stosowania Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW.

W 2013 roku Bank Pocztowy S.A. stosował zasady określone w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na GPW w zakresie w jakim mogą mieć one zastosowanie do spółek niebędących spółkami publicznymi. W ramach przygotowań do wprowadzenia akcji Banku do obrotu na rynku regulowanym Zarząd Banku w dniu 24 kwietnia 2012 roku podjął uchwałę w sprawie stosowania Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW, w której począwszy od dnia zatwierdzenia prospektu emisyjnego zadeklarował wolę stosowania przez Bank zawartych w nich zasad i rekomendacji, za wyjątkiem zasady IV pkt.10 oraz rekomendacji I pkt 5, I pkt 9., I pkt 11, I pkt 12. W uzasadnieniu do tej uchwały Zarząd szczegółowo wyjaśnił powody (techniczne w odniesieniu do zasady IV pkt.10 oraz formalne w odniesieniu do pozostałych rekomendacji), dla których w Banku nie będą stosowane powyższe zasady i rekomendacje.

Raport Roczny 2013 - Bank Pocztowy