Noty do skonsolidowanego sprawozdania
34.Rezerwy
| Rezerwy na sprawy sporne | Rezerwa na odprawy emerytalno-rentowe | Rezerwy na zobowiązania pozabilansowe | Inne rezerwy | Razem | |
|---|---|---|---|---|---|
| tys. zł | tys. zł | tys. zł | tys. zł | tys. zł | |
| Stan na 1 stycznia 2015 | 1 260 | 668 | 631 | 296 | 2 855 | 
| Utworzenie rezerw | 182 | 114 | 1 837 | 200 | 2 333 | 
| Aktualizacja rezerw | 0 | 116 | 0 | 0 | 116 | 
| Wykorzystanie rezerw | (1 114) | (40) | 0 | (330) | (1 484) | 
| Rozwiązanie rezerw | (299) | 0 | (2 062) | 0 | (2 361) | 
| Stan na 31 grudnia 2015 | 29 | 858 | 406 | 166 | 1 459 | 
| w tym: | |||||
| Krótkoterminowe (do 1 roku) | 29 | 13 | 406 | 166 | 614 | 
| Długoterminowe (powyżej 1 roku) | 0 | 845 | 0 | 0 | 845 | 
| Stan na 31 grudnia 2015 | 29 | 858 | 406 | 166 | 1 459 | 
| Rezerwy na sprawy sporne | Rezerwa na odprawy emerytalno-rentowe | Rezerwy na zobowiązania pozabilansowe | Inne rezerwy | Razem | |
|---|---|---|---|---|---|
| tys. zł | tys. zł | tys. zł | tys. zł | tys. zł | |
| Stan na 1 stycznia 2014 | 1 371 | 757 | 1 125 | 166 | 3 419 | 
| Utworzenie rezerw | 576 | 107 | 2 225 | 224 | 3 132 | 
| Aktualizacja rezerw | 0 | (153) | 0 | 0 | (153) | 
| Wykorzystanie rezerw | (44) | (43) | 0 | (94) | (181) | 
| Rozwiązanie rezerw | (643) | (2 719) | 0 | 0 | (3 362) | 
| Stan na 31 grudnia 2014 | 1 260 | 668 | 631 | 296 | 2 855 | 
| w tym: | |||||
| Krótkoterminowe (do 1 roku) | 1 225 | 15 | 631 | 296 | 2 167 | 
| Długoterminowe (powyżej 1 roku) | 35 | 653 | 0 | 0 | 688 | 
| Stan na 31 grudnia 2014 | 1 260 | 668 | 631 | 296 | 2 855 | 
Opis najistotniejszych spraw spornych Grupy
W dniu 29 grudnia 2006 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów („Prezes UOKiK”) uznał praktyki polegające na wspólnym ustalaniu przez banki opłaty „interchange” za ograniczające konkurencję na rynku usług acquiringowych związanych z regulowaniem zobowiązań konsumentów wobec akceptantów z tytułu płatności za nabywane przez konsumentów towary i usługi za pomocą kart płatniczych na terytorium Polski oraz nakazał zaniechanie ich stosowania, jednocześnie nakładając na banki kary pieniężne, w tym na Bank Pocztowy S.A. w wysokości 2 895 tys. zł (uczestniczący tylko w systemie VISA) (decyzja Prezesa UOKiK nr DAR 15/2006).
Od powyższej decyzji odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ("SOKiK") złożył Bank oraz inni uczestnicy postępowania. Wyrokiem z 21 listopada 2013 roku SOKiK zmienił kary nałożone na banki, w tym m.in. znacząco zmniejszył wysokość kary nałożonej na Bank. Pomimo obniżenia kary do kwoty 25 tys. zł. Bank postanowił utrzymać rezerwę na kwotę 1 043 tys. zł, z uwagi na apelację złożoną przez Prezesa UOKiK.
Na skutek apelacji banków oraz Prezesa UOKiK Sąd Apelacyjny w Warszawie wydał dnia 6 października 2015 roku prawomocny wyrok oddalający wszystkie odwołania banków w całości i uwzględniający apelację Prezesa UOKiK. W konsekwencji uprawomocniła się decyzja Prezesa UOKiK nr DAR 15/2006 nakładająca na Bank karę w wysokości 2 895 tys. zł, która została wykonana w dniu 20 października 2015 roku. Koszty poniesionej kary nie objęte rezerwą zostały ujęte w „Pozostałych kosztach operacyjnych”.
Opis najistotniejszych czynników wpływających na ustalenie rezerw na odprawy emerytalno-rentowe
Wyznaczanie rezerw emerytalno-rentowych przy wykorzystaniu metod aktuarialnych, naraża Bank na ryzyko aktuarialne obejmujące przede wszystkim ryzyko stopy procentowej, ryzyko długowieczności i ryzyko związane z wynagrodzeniem.
| Ryzyko | Wpływ na wycenę | 
|---|---|
| Ryzyko stopy procentowej | Spadek stóp oprocentowania nieobciążonych ryzykiem kredytowym instrumentów finansowych spowoduje wzrost wyceny wartości bieżącej rezerw emerytalno-rentowych. | 
| Ryzyko długowieczności | Wartość bieżącą zobowiązań programu określonych świadczeń oblicza się przez odniesienie do najlepszych szacunków śmiertelności uczestników programu zarówno w okresie zatrudnienia, jak i po okresie zatrudnienia. Zwiększenie oczekiwanej długości trwania życia uczestników programu spowoduje wzrost wartości rezerw na odprawy emerytalno-rentowe. | 
| Ryzyko wynagrodzeń | Wartość bieżącą zobowiązań programu określonych świadczeń oblicza się przez odniesienie do przyszłego poziomu wynagrodzeń uczestników programu. Wobec tego wzrost wynagrodzeń uczestników programu spowoduje zwiększenie wartości rezerw na odprawy emerytalno-rentowe. | 
Poniższa tabela zawiera podstawowe parametry wykorzystane do kalkulacji rezerw na odprawy emerytalno-rentowe.
| Stan na | Stan na | |
|---|---|---|
| 31 grudnia 2015 | 31 grudnia 2014 | |
| Stopy dyskonta | 3,1% | 3,5% | 
| Oczekiwane tempo wzrostu wynagrodzeń | 2,5% - 3,5% | 2% - 3,5% | 
| Tablice śmiertelności przyjete do wyliczeń* | 100% PTTZ 2014 | 100% PTTZ 2013 | 
| Stopa inflacji | 1,1% - 2,5% | 2,5% | 
| Rotacja (rocznie) | 6,0% - 10,0% | 6,0% - 10,0% | 
* Zakłada się, że fakt posiadania pracy powoduje obniżenie śmiertelności o 10%.
Poniższa tabela prezentuje kwoty ujmowane w rachunku zysków i strat oraz w pozostałych całkowitych dochodach w odniesieniu do programu określonych świadczeń.
| okres | okres | |
|---|---|---|
| od 01.01.2015 | od 01.01.2014 | |
| do 31.12.2015 | do 31.12.2014 | |
| tys. zł | tys. zł | |
| Rezerwy na odprawy emerytalno-rentowe na początek okresu | 668 | 757 | 
| Wartości ujęte w skonsolidowanym rachunku zysków i strat, w tym: | ||
| - koszty bieżącego zatrudnienia | 91 | 65 | 
| - koszty przeszłego zatrudnienia | 0 | 11 | 
| - koszty odsetkowe netto | 23 | 31 | 
| Koszty ujęte w skonsolidowanym rachunku zysków i strat | 114 | 107 | 
| Wartości ujęte w skonsolidowanych pozostałych całkowitych dochodach, w tym: | ||
| - aktuarialne zyski i straty wynikające ze zmian założeń demograficznych | (49) | (60) | 
| - aktuarialne zyski i straty wynikające ze zmian założeń finansowych | 165 | (93) | 
| Składniki kosztów ujęte w skonsolidowanych pozostałych całkowitych dochodach | 116 | (153) | 
| Wypłacone świadczenia | (40) | (43) | 
| Rezerwy na odprawy emerytalno-rentowe na koniec okresu | 858 | 668 | 
 Pobierz notę 34. w XLS
 Pobierz notę 34. w XLS