Noty do skonsolidowanego sprawozdania
40. Pozabilansowe zobowiązania warunkowe
Pozabilansowe zobowiązania warunkowe udzielone
Pozabilansowe zobowiązania warunkowe udzielone według rodzaju |
Stan na | Stan na |
---|---|---|
31 grudnia 2016 | 31 grudnia 2015 | |
tys. zł | tys. zł | |
Finansowe | 138 377 | 171 306 |
- niewykorzystane linie kredytowe | 125 597 | 159 527 |
- limity na kartach kredytowych | 12 780 | 11 779 |
Gwarancyjne | 45 315 | 45 844 |
- gwarancje udzielone | 45 315 | 45 844 |
Razem | 183 692 | 217 150 |
Pozabilansowe zobowiązania warunkowe udzielone według terminów zapadalności |
Stan na | Stan na |
---|---|---|
31 grudnia 2016 | 31 grudnia 2015 | |
tys. zł | tys. zł | |
Finansowe | 138 377 | 171 306 |
Bez określonego terminu | 86 984 | 111 788 |
Do 1 miesiąca | 8 506 | 4 620 |
Od 1 miesiąca do 3 miesięcy | 5 564 | 8 171 |
Od 3 miesięcy do 1 roku | 24 483 | 42 829 |
Od 1 roku do 5 lat | 12 840 | 3 898 |
Gwarancyjne | 45 315 | 45 844 |
Do 1 miesiąca | 229 | 0 |
Od 1 miesiąca do 3 miesięcy | 23 | 0 |
Od 3 miesięcy do 1 roku | 44 638 | 1 297 |
Od 1 roku do 5 lat | 425 | 44 547 |
Powyżej 5 lat | 0 | 0 |
Razem | 183 692 | 217 150 |
W ramach zobowiązań warunkowych dominują linie kredytowe. W procesie zarządzania ryzykiem w Grupie udzielone gwarancje oraz zobowiązania dotyczące finansowania traktowane są jako element zaangażowania obarczonego ryzykiem kredytowym. Ocena ryzyka wynikającego z udzielonych gwarancji i zobowiązań dotyczących finansowania stanowi element procesu oceny ryzyka kredytowego wynikającego z innych produktów kredytowych posiadanych przez danych klientów, tzn. wszystkie produkty kredytowe, łącznie z gwarancjami, udzielone konkretnym kredytobiorcom analizowane są równolegle zarówno pod kątem oceny przesłanek utraty wartości, jak i pomiaru odpisów aktualizujących.
W tabeli poniżej prezentujemy zaangażowanie pozabilansowe brutto (linie kredytowe, gwarancje) wobec pięciu największych klientów według stanu na 31 grudnia 2016 roku i 31 grudnia 2015 roku.
Nazwa kredytobiorcy | Stan na |
---|---|
31 grudnia 2016 | |
tys. zł | |
Klient 1 | 85 000 |
Klient 2 | 6 288 |
Klient 3 | 5 469 |
Klient 4 | 1 475 |
Klient 5 | 896 |
Razem wybrani klienci | 99 128 |
Nazwa kredytobiorcy | Stan na |
---|---|
31 grudnia 2015 | |
tys. zł | |
Klient 1 | 85 000 |
Klient 2 | 8 501 |
Klient 3 | 8 168 |
Klient 4 | 1 054 |
Klient 5 | 1 000 |
Razem wybrani klienci | 103 723 |
Oszacowana kwota rezerw na udzielone zobowiązania gwarancyjne i zobowiązania dotyczące finansowania na 31 grudnia 2016 roku wynosiła 245 tys. zł (na 31 grudnia 2015 roku wynosiła 406 tys. zł). Rezerwy na zobowiązania pozabilansowe są ewidencjonowane na kontach bilansowych i prezentowane w nocie 34 jako pozycja „Rezerwy na zobowiązania pozabilansowe”.
Pozabilansowe zobowiązania warunkowe otrzymane
Pozabilansowe zobowiązania warunkowe otrzymane według rodzaju |
Stan na | Stan na |
---|---|---|
31 grudnia 2016 | 31 grudnia 2015 | |
tys. zł | tys. zł | |
Gwarancyjne | 1 381 | 1 264 |
- gwarancje otrzymane | 1 381 | 1 264 |
Razem | 1 381 | 1 264 |
Pozabilansowe zobowiązania warunkowe otrzymane według terminów zapadalności |
Stan na | Stan na |
---|---|---|
31 grudnia 2016 | 31 grudnia 2015 | |
tys. zł | tys. zł | |
Gwarancyjne | 1 381 | 1 264 |
Do 1 miesiąca | 0 | 0 |
Od 1 miesiąca do 3 miesięcy | 0 | 0 |
Od 3 miesięcy do 1 roku | 13 | 941 |
Od 1 roku do 5 lat | 1 368 | 323 |
Razem | 1 381 | 1 264 |
Główną pozycją w kwocie zobowiązań warunkowych otrzymanych jest gwarancja otrzymana na zabezpieczenie zobowiązań Grupy wynikających z umowy najmu powierzchni biurowej.
Sprawy sądowe i postępowania administracyjne oraz wezwania do zawarcia ugody stanowiące zobowiązania warunkowe Grupy
W okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2016 roku spółki Grupy nie były stroną w żadnym postępowaniu toczącym się przed sądem lub organem administracji publicznej, którego wartość stanowiłaby, co najmniej 10% kapitałów własnych Grupy.
- Sprawy sądowe
Suma roszczeń z tytułu toczących się postępowań, w których spółki Grupy są stroną pozwaną, dla których Grupa szacuje prawdopodobieństwo przegranej na poniżej 50%, wynosiła na 31 grudnia 2016 roku 772 tys. zł (466 tys. zł na 31 grudnia 2015 roku). W związku z brakiem przesłanek, spółki Grupy nie utworzyły rezerw na potencjalne zobowiązania z tego tytułu.
- Postępowania administracyjne
- Postanowieniem z dnia 26 sierpnia 2016 roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, polegającej na nieobniżaniu całkowitego kosztu kredytu w przypadku spłaty kredytu przed terminem określonym w umowie kredytu konsumenckiego dotyczącego produktu "Pożyczka na Poczcie" o koszty prowizji, co może naruszać art. 49 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.
Na dzień sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego postępowanie w sprawie nie zakończyło się. W związku z wczesnym etapem postępowania, Bank nie utworzył rezerw na potencjalne zobowiązania z tego tytułu.
- Postanowieniem z dnia 28 grudnia 2016 roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie podejrzenia stosowania przez Bank praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, polegających na stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych poprzez:
- zamieszczanie w materiałach reklamowych debetowej karty płatniczej Banku nieprawidłowo sformułowanych komunikatów dotyczących zasad zwolnienia z opłaty miesięcznej za użytkowanie karty,
- uzależnienie zwolnienia konsumenta z opłaty miesięcznej za użytkowanie karty od dokonania rozliczenia operacji bezgotówkowych, w sytuacji gdy dokonanie tego rozliczenia nie zależy od konsumenta, lecz jest zależne od nieokreślonego terminu otrzymania przez Bank rozliczenia operacji od organizacji płatniczej.
W związku z wczesnym etapem postępowania, Bank nie utworzył rezerw na potencjalne zobowiązania z tego tytułu.
Poza opisanymi powyżej postępowaniami w sprawie, na dzień sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego wobec Banku prowadzone były przez Prezesa UOKiK następujące postępowania wyjaśniające:
- w celu wstępnego ustalenia, czy nastąpiło naruszenie uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz czy miało miejsce naruszenie chronionych prawem interesów konsumentów, uzasadniające podjęcie działań określonych w odrębnych ustawach w zakresie ustalenia przez Bank wysokości opłaty za dostęp do informacji o umowach rachunku bankowego rozwiązanych lub wygasłych z przyczyn określonych w ustawie Prawo bankowe, tj. z powodu śmierci posiadacza rachunku albo braku dyspozycji dotyczących rachunku przez okres 10 lat - tzw. rachunki uśpione,
- w celu wstępnego ustalenia, czy wzorce umów stosowane w obrocie konsumenckim przez Bank zawierają niedozwolone postanowienia umowne – w zakresie postanowień umownych dotyczących zmiany stawek opłat i prowizji za czynności bankowe oraz modyfikacji innych warunków umowy w trakcie jej wykonywania,
- w celu wstępnego ustalenia, czy wzorce umowne stosowane przez Bank zawierają niedozwolone postanowienia umowne, a co za tym idzie, czy miało miejsce naruszenie chronionych prawem interesów konsumentów, w szczególności w związku ze zmianą wzorców umownych (m.in. Tabele Opłat i Prowizji) określających opłaty za czynności bankowe oraz inne czynności w trakcie trwania umowy zawartej z konsumentem.
Powyższe postępowania mają charakter wyjaśniający, stąd Bank nie zidentyfikował przesłanek do utworzenia rezerw na ewentualne zobowiązania z ich tytułu.
- Wezwania do zawarcia ugody
Na skutek uprawomocnienia się w dniu 6 października 2015 roku, decyzji Prezesa UOKiK nr DAR 15/2006 z dnia 29 grudnia 2006 roku, dotyczącej uznania praktyki polegające na wspólnym ustalaniu przez banki opłaty interchange za ograniczające konkurencję na rynku usług acquiringowych związanych z regulowaniem zobowiązań konsumentów wobec akceptantów z tytułu płatności za nabywane przez konsumentów towary i usługi za pomocą kart płatniczych na terytorium Polski (szczegóły zostały zawarte w nocie 34), banki, w tym Bank otrzymały od szeregu podmiotów handlowych wnioski o sądowe zawezwanie do próby ugodowej w zakresie roszczeń o zwrot opłat interchange.
W 2016 roku Bank otrzymał 9 takich zawezwań do prób ugodowych. W żadnym z nich Bank nie wyraził zgody na zawarcie ugody.