Ankieta

Strategia rozwoju

1. Strategia rozwoju Grupy Banku Pocztowego i jej realizacja

3 mln klientów
w 2015 roku

31.12.2013 r.:
1,42 mln klientów
1 000 Placówek
dedykowanych do
sprzedaży w 2015 roku
31.12.2013 r.:
516 placówek
14% skonsolidowanego
wskaźnika ROE
w 2015 roku
2013 r.:
9,6% ROE
     

 

Grupa Banku Pocztowego realizuje swoją strategię w oparciu o strategiczne partnerstwo z Pocztą Polską, strategicznym akcjonariuszem Banku.

W 2013 roku Grupa kontynuowała wdrażanie „Strategii rozwoju Banku Pocztowego S.A. w latach 2012-2015”, która została przyjęta w listopadzie 2012 roku.

Zgodnie ze strategią, kluczowe cele strategiczne to:

  • 3 mln klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw do końca 2015 roku,
  • skonsolidowany wskaźnik ROE netto na poziomie 14% w 2015 roku,
  • kontynuacja strategicznego partnerstwa z Pocztą Polską,
  • zwiększenie poziomu kapitałów własnych Banku.

Realizacja strategii ma pozwolić m.in. na osiągnięcie bardzo ambitnego celu, jakim jest obsługa 3 mln klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw do końca 2015 roku (na koniec 2013 roku Bank obsługiwał ponad 1,42 mln takich klientów). Cel ten ma zostać osiągnięty m.in. poprzez następujące działania:

  • dalszą szybką rozbudowę sieci sprzedaży i osiągnięcie 1 000 placówek – tj. 360 Mikrooddziałów i 640 Pocztowych Stref Finansowych (na koniec 2013 roku otwartych ich było odpowiednio 256 i 260) - dedykowanych do sprzedaży produktów bankowo-ubezpieczeniowych w sieci Banku i Poczty Polskiej. Ta podstawowa sieć będzie wspierana przez sprzedaż i obsługę klientów w pozostałych placówkach Banku i Poczty Polskiej, a także coraz istotniejsze nowoczesne kanały, takie jak WWW, call center i kanały mobilne,
  • szybkie pozyskiwanie klientów poprzez oferowanie atrakcyjnego rachunku bieżącego z opcją bezpłatnych przelewów. Jest to usługa kierowana w szczególności do osób korzystających z tradycyjnych usług finansowych świadczonych przez Pocztę Polską,
  • aktywizację sieci sprzedaży Poczty Polskiej,
  • silne działania akwizycyjne skierowane do osób wykluczonych finansowo (niekorzystających z usług finansowych),
  • działania rozwojowe w obszarze mikroprzedsiębiorstw.

Celem strategicznym Banku jest również zwiększenie rentowności i osiągniecie w 2015 roku skonsolidowanego wskaźnika zwrotu z kapitałów ROE netto na poziomie 14%. Będzie to możliwe m.in. dzięki zwiększeniu przychodów, koncentracji na najbardziej rentownych produktach, optymalizacji struktury zatrudnienia i płac, ograniczeniu skali działalności linii biznesowych o niższej efektywności i ścisłej kontroli kosztów działania. Skonsolidowany wskaźnik ROE netto za 2013 rok wyniósł 9,6%.

Bardzo istotnym elementem strategii jest kontynuacja strategicznego partnerstwa z Pocztą Polską. Jest ono realizowane m.in. poprzez synergie w zarządzaniu sprzedażą (w tym wspomniany wcześniej rozwój Mikrooddziałów i Pocztowych Stref Finansowych) i wydzielenie pionu usług finansowych w Grupie Poczty Polskiej oraz rozwój nowych technologii.

Dalszy rozwój Banku wymaga podwyższenia kapitałów własnych. Podstawowym źródłem wzmocnienia kapitałowego w latach 2012-2015 jest akumulacja wypracowanego zysku netto. Strategia zakłada również, że Bank nadal będzie dążył do podniesienia kapitałów własnych w drodze dokapitalizowania (np. w drodze pierwszej publicznej emisji akcji lub dokapitalizowania przez akcjonariuszy). Sposób oraz termin ewentualnego dokapitalizowania będą uzależnione od decyzji akcjonariuszy oraz sprzyjającej sytuacji rynkowej. Dług podporządkowany jest wykorzystywany w celu utrzymania miar kapitałowych na poziomach zalecanych przez regulatora.

Grupa realizuje strategię przy zachowaniu bezpiecznych poziomów współczynników kapitałowych tj. współczynnik wypłacalności powyżej 12% (12,8% na koniec 2013 roku), a współczynnik Tier 1 powyżej 9% (9,5% na koniec 2013 roku).

W obszarze kredytów detalicznych celem Banku jest zwiększanie sprzedaży kredytów gotówkowych i stabilny poziom sprzedaży kredytów hipotecznych. W obszarze bankowości instytucjonalnej Bank planuje koncentrację na rozwoju oferty dla mikro i małych przedsiębiorstw. Bank zamierza również utrzymywać atrakcyjną ofertę i tempo rozwoju w grupie klientów segmentu mieszkalnictwa.

Grupa zamierza zwiększać akcję kredytową przy odpowiednim, ostrożnym zarządzaniu ryzykiem - wskaźnik udziału kredytów nieregularnych w portfelu kredytowym (NPL) ma nie przekroczyć poziomu 8% (5,4% na koniec 2013 roku).

Dla osiągnięcia celów strategicznych istotne znaczenie mają również następujące przedsięwzięcia:

  • rozwój i optymalizacja technologii informatycznych – planowana jest wymiana systemu centralnego, modernizacja oraz rozwój systemów i narzędzi informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych wspierających sprzedaż i obsługę klienta,
  • rozwój bankowości elektronicznej – zwiększenie funkcjonalności i jakości kanału WWW oraz wdrożenie rozwiązań mobilnych,
  • wdrożenie CRM (ang. Customer Relationship Management) – wypracowanie i wdrożenie strategii w zakresie budowania relacji z klientami oraz aktywizacja działań cross sellingowych (sprzedaży krzyżowej),
  • rozwój obszaru mikroprzedsiębiorstw – wdrożenie nowych produktów, w szczególności kredytowych z nowym procesem kredytowym, rewitalizacja sieci dystrybucji, uporządkowanie bazy klientów.

Mając na uwadze brak dokapitalizowania w sytuacji zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych (sytuacja makroekonomiczna, zmiany w otoczeniu regulacyjnym) w Banku trwają prace nad stworzeniem nowej strategii rozwoju, która wyznaczy cele finansowe i biznesowe na kolejne lata dostosowane do obecnych uwarunkowań oraz optymalne z punktu widzenia możliwości kapitałowych.

2. Stopień realizacji zamierzeń Grupy na 2013 rok

Zamierzenia Banku na 2013 rok były bardzo ambitne: pozyskanie około pół miliona nowych klientów, otwarcie ok. 400 tys. ROR-ów, posiadanie 300 funkcjonujących Mikrooddziałów, dalsza poprawa efektywności. Jednak w związku z m.in. trudną sytuacją makroekonomiczną oraz brakiem dokapitalizowania Banku nie były możliwe do zrealizowania.

W ciągu 2013 roku Bank Pocztowy pozyskał prawie 300 tysięcy nowych klientów. Jednocześnie, w związku ze zmianą oferty produktowej w zakresie kont osobistych mającą na celu aktywizację obsługiwanych już klientów (a co za tym idzie poprawę efektywności działania Banku), nastąpił ich nieznaczny odpływ. W rezultacie liczba klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw na koniec 2013 roku wyniosła 1,42 mln, co oznacza wzrost o prawie 130 tys. r/r. Natomiast liczba ROR-ów wzrosła o 113 tys. do 840 tys. na koniec 2013 roku.

Na koniec grudnia 2013 roku Bank Pocztowy posiadał 256 funkcjonujących Mikrooddziałów, czyli o 69 więcej niż rok wcześniej. Niższa niż planowana (113) liczba utworzonych tego typu placówek wynikała z podjęcia przez Bank decyzji o weryfikacji dostępnych lokalizacji z punktu widzenia osiągnięcia najlepszej efektywności oraz przesunięcia uruchomienia części z nich na 2014 rok.

W związku z niższym niż zakładano wzrostem wyniku odsetkowego (przede wszystkim ze względu na środowisko bardzo niskich rynkowych stóp procentowych) oraz wzrost kosztów ryzyka, Bank osiągnął niższy niż w rekordowym 2012 roku zysk netto. Przełożyło się to na pogorszenie wskaźnika zwrotu z kapitałów ROE netto z 11,4% w 2012 roku do 9,6% w 2013 roku.

Natomiast dzięki zwiększeniu przychodów oraz skutecznej polityce optymalizacji kosztów Bank zanotował dalszą poprawę wskaźnika koszty/dochody (C/I) z 74,7% w 2012 roku do 71,3% w 2013 roku.

3. Kierunki rozwoju w 2014 roku

W 2014 roku Bank będzie przede wszystkim prowadzić działania w zakresie dalszej akwizycji klientów, rozbudowy sieci Mikrooddziałów oraz poprawy efektywności działania.
_DSC4911.jpgCele w zakresie wzrostu liczby klientów (o około 200 tysięcy w 2014 roku) Bank będzie realizować w korelacji z działaniami zmierzającymi do utrzymania wysokiego tempa akwizycji ROR-ów. Osiągnięcie tych celów będą wspierać przede wszystkim przedsięwzięcia realizowane w obszarze produktowo-sprzedażowym, działania związane z jakością obsługi i zarządzaniem relacjami z klientami, wdrożeniem zintegrowanej oferty z Pocztą Polską w obszarze e-commerce, dalszym wzrostem efektywności sprzedażowej sieci Poczty Polskiej, kontynuacją działań akwizycyjnych i edukacyjnych skierowanych do osób nieubankowionych i wykluczonych finansowo oraz działania rozwojowe w obszarze mikroprzedsiębiorstw.

Bank będzie dążyć do zacieśnienia relacji z klientami. W tym celu będzie kontynuował wdrażanie strategii w zakresie budowania relacji z klientami (CRM), dążyć do wzrostu znaczenia sprzedaży krzyżowej, a także do zwiększenia funkcjonalności i jakości kanału WWW oraz wdrożenia rozwiązań w zakresie bankowości mobilnej.

We współpracy z Pocztą Polską, Bank będzie w dalszym ciągu rozwijać bankowo-pocztową sieć sprzedaży. Do końca 2014 roku zamierza dysponować siecią 360 funkcjonujących Mikrooddziałów. Równocześnie kontynuowany będzie rozwój Pocztowych Stref Finansowych i zgodnie z obecnymi planami na koniec 2014 roku ma funkcjonować 600 tych Stref. Ponadto, strategiczne partnerstwo Banku i Poczty Polskiej będzie się wyrażać działaniami przede wszystkim w obszarach takich jak synergiczne zarządzanie sprzedażą i usprawnienie procesów sprzedażowych w Banku i Poczcie Polskiej oraz zintegrowany rozwój i optymalizacja technologii informatycznych.

Wzrost akcji kredytowej Banku w obszarze detalicznym w 2014 roku powinien osiągnąć poziom dwucyfrowy, a depozyty detaliczne będą głównym źródłem jego finansowania. Rozwój biznesu będzie następować przy zachowaniu bezpiecznych poziomów wskaźników kapitałowych i płynnościowych.

Poprawa efektywności działania, to jedno z najważniejszych zamierzeń Banku na 2014 rok. W tym celu Bank będzie podejmować działania mające na celu zwiększanie przychodów przy ścisłej kontroli kosztów działalności poprzez stymulację sprzedaży najbardziej rentownych produktów i koncentrację na działalności linii biznesowych o najwyższej efektywności. Rosnący udział kredytów w strukturze aktywów powinien zapewnić wzrost dochodowości odsetkowej Banku. Jednakże, pomimo przewidywanej poprawy sytuacji w otoczeniu makroekonomicznym w 2014 roku, znaczne zwiększenie poziomu przychodów odsetkowych może okazać się trudne m.in. ze względu na utrzymujące się bardzo niskie rynkowe stopy procentowe.

Bank będzie nadal dążyć do podniesienia kapitałów w drodze dokapitalizowania (np. poprzez pierwszą publiczną emisję akcji lub dokapitalizowanie przez obecnych akcjonariuszy), jednak realizacja tego działania będzie uzależniona od pozytywnej decyzji akcjonariuszy oraz sprzyjającej sytuacji rynkowej.
Możliwości realizacji przyjętych przez Bank na 2014 rok celów będą w znacznym stopniu zależeć od sytuacji panującej w otoczeniu zewnętrznym, a w szczególności skali ożywienia gospodarczego w Polsce.

W Banku trwają prace nad stworzeniem nowej strategii rozwoju, która wyznaczy cele finansowe i biznesowe na kolejne lata dostosowane do obecnych uwarunkowań oraz optymalne z punktu widzenia możliwości kapitałowych.

Raport Roczny 2013 - Bank Pocztowy