Strategia 2017-2021
Nowa strategia Banku Pocztowego do 2021 roku
Bank Pocztowy, w oparciu o ścisłe partnerstwo z Pocztą Polską, chce stać się liderem bankowości detalicznej w Polsce regionalnej, bankiem chętnie wybieranym przez rodziny i mikrofirmy oraz uczestników rynku e-commerce, liczącym się partnerem inicjatyw rządowych i społecznych oraz głównym dostawcą usług finansowych w Grupie Poczty Polskiej.
Nowa strategia Banku Pocztowego na lata 2017-2021 została przyjęta i opublikowana w czerwcu 2017 roku. Opracowano ją w oparciu o strategię rozwoju Poczty Polskiej (ogłoszoną w kwietniu br.), przy założeniu ścisłej synergii obu podmiotów. Celem wspólnych działań będzie budowa trzeciej silnej grupy kapitałowej w obszarze usług finansowych (obok Grupy PKO Banku Polskiego oraz Grupy PZU). Poprzez szeroką sieć dystrybucji i bogaty zakres usług, Grupa Poczty Polskiej trafi praktycznie do każdego mieszkańca Polski.
Nowa misja i wizja
W ramach prac nad działaniami strategicznymi Banku Pocztowego na najbliższe lata przyjęto nową misję oraz wizję:
Model biznesowy
W ramach strategii został wypracowany również nowy model biznesowy, który będzie oparty przede wszystkim na:
- rzeczywistym wykorzystaniu skali sieci Poczty Polskiej,
- sprawnych procesach biznesowych,
- bogatszej ofercie produktowej skierowanej do Klientów z nowych segmentów.
Strategiczna transformacja
Strategia 2017-2021 zakłada trzy etapową transformację Banku Pocztowego.
Pierwszy z obszarów: „Bardziej Pocztowy” jest oparty na ścisłym partnerstwie Banku Pocztowego z Pocztą Polską. Oba podmioty zamierzają zacieśnić współpracę poprzez wspólne produkty i programy lojalnościowe, procesy sprzedażowe, akcje marketingowe, projekty e-commerce, ale także wspólne inicjatywy społeczne. Nowa strategia zakłada również uspójnianie działań i poprawę standaryzacji w zakresie rozwoju sieci placówek. Planowana jest m.in. budowa sieci składającej się z około 750 Punktów Usług Finansowych i Cyfrowych.
Ważnym elementem nowej strategii jest podjęcie się przez Bank Pocztowy odpowiedzialnej roli systemowej. Będzie ona realizowana w ramach czterech perspektyw:
- Państwo – czynny udział Banku Pocztowego w realizacji Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju oraz wykorzystanie największej dostępności obsługi finansowej w zapewnieniu stabilności finansowej Państwa;
- Klient – oferowanie prostych i bezpiecznych produktów, w przyjaznej cenie, dostępnych w placówkach i nowoczesnych kanałach cyfrowych na terenie całego kraju;
- Społeczeństwo – przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu, włączenie się w pomoc osobom niepełnoprawnym oraz w działania w zakresie polityki senioralnej;
- Poczta Polska i jej pracownicy – zapewnienie utrzymania miejsc pracy w placówkach pocztowych przy zachowaniu rentowności oraz stworzenie możliwości rozwoju nowych kompetencji pracowników Poczty Polskiej w dobie postępującej cyfryzacji usług.
Klient masowy pozostaje dla Banku Pocztowego nadal głównym segmentem. Bank Pocztowy zdecydował się jednak na zwiększenie dywersyfikacji swojej oferty produktowej, idąc w kierunku oferty „Bardziej Biznesowej”. Nowa strategia obejmuje m.in. wzrost udziału w rynku mieszkalnictwa oraz aktywny rozwój usług i produktów dla mikrofirm i MSP, a także wykorzystanie potencjału w zakresie usług rozliczeniowych.
„Bardziej cyfrowy” – to trzeci z elementów transformacji Banku Pocztowego. Obszar ten obejmuje uzupełnienie prostej i najbliższej klientom oferty tradycyjnej o bezpieczną i nowoczesną bankowość cyfrową. EnveloBank – marka, która zadebiutuje na rynku w III kw. 2017 roku, połączy produkty bankowe, usługi z Grupy Poczty Polskiej i partnerów zewnętrznych, pozwalając na dotarcie do klientów cyfrowych z trzech zdefiniowanych przez Bank grup – młodych i samodzielnych (18-24 lata), odpowiedzialnych (25-49 lat) oraz mikrofirm.
Bank Pocztowy chce być aktywnym Partnerem w zakresie e-administracji, uczestniczyć w programach rządowych i społecznych na szczeblu lokalnym i centralnym (m.in. ePUAP, Program 500+, cyfryzacja w obszarze podatków).
Cele strategiczne
W perspektywie strategii 2017-2021 Bank Pocztowy będzie dążył do osiągnięcia głównych celów strategicznych w czterech obszarach.
W ramach obszaru biznesowego, m.in. poprzez zapewnienie największej dostępności podstawowej oferty usług finansowych w Polsce dla klientów detalicznych i mikrofirm, bank chce zostać ulubionym bankiem polskiej rodziny i małych firm, w szczególności w mniejszych miejscowościach.
Finansowanie rozwoju, rentowność i bezpieczny portfel kredytowy to podstawowe cele w obszarze finansowym. Będą one realizowane przy zachowaniu zwiększonej dywersyfikacji źródeł finansowania oraz poprzez dbałość o rentowność biznesu.
W obszarze rozwoju jako cel podstawowy wyznaczono budowę zaangażowanego i kompetentnego zespołu, który z pasją będzie rozwijał bankowość pocztową.
Z kolei celami strategicznymi dla obszaru procesowego są: stworzenie nowej jakości współpracy z Pocztą Polską i ścisła synergia ze spółkami z Grupy. Bank Pocztowy będzie dążył do stworzenia prostych i zautomatyzowanych procesów zintegrowanych z całą Grupą Poczty Polskiej.
Realizacja wskazanych celów będzie możliwa tylko dzięki spełnieniu określonych warunków w zakresie miar kapitałowych Banku. Strategia zakłada, że podstawowym źródłem wzmocnienia kapitałowego w 2017 roku będzie dokapitalizowanie Banku przez dotychczasowych akcjonariuszy w kwocie 90 mln zł w proporcji zgodnej z dotychczasową strukturą akcjonariatu. W kolejnych latach planowane jest dokapitalizowanie Banku w kwocie 260 mln zł przez nowych lub obecnych akcjonariuszy oraz emisja instrumentów kapitałowych w łącznej kwocie do 100 mln zł, jak również akumulacja zysku netto wypracowanego w poszczególnych latach obowiązywania Strategii.
W efekcie realizacji założeń strategicznych Bank Pocztowy planuje osiągnąć w 2021 r. zwrot z kapitału ROE na poziomie 10,4%, sumę bilansową w wysokości 11,9 mld zł oraz wypracować zysk netto w wysokości 108,4 mln zł.