Krótka charakterystyka Grupy Kapitałowej Banku
Bank Pocztowy jest bankiem detalicznym świadczącym bezpieczne i proste usługi finansowe w sieci Poczty Polskiej S.A., placówkach własnych na terenie całego kraju oraz poprzez zdalne kanały kontaktu. Model biznesowy Banku opiera się na strategicznym partnerstwie z Pocztą Polską, zapewniającym Bankowi wyłączny dostęp do jej sieci dystrybucji oraz szerokiego grona klientów, przede wszystkim w Polsce regionalnej.
Misją Banku jest „Prosto, bezpiecznie, w dobrej cenie”.
Dla klientów oznacza to:
- specjalizację w najprostszych produktach, procesach i komunikacji,
- gwarancję dobrej ceny dla najszerszej grupy klientów,
- nowoczesne usługi finansowe w oparciu o integrację w ramach Grupy Poczty Polskiej.
Bank koncentruje się na obsłudze klientów indywidualnych z uzupełnioną ofertą dla mikroprzedsiębiorstw.
Głównym akcjonariuszem i partnerem biznesowym Banku Pocztowego jest Poczta Polska (posiadająca 75% - 10 akcji w jego kapitale zakładowym).
Ponadto akcjonariuszem Banku jest Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. (25% +10 akcji).
Dzięki strategicznej współpracy z Pocztą Polską, usługi i produkty Banku są dostępne dla klientów w około 7,4 tys. placówek (w tym urzędów, filii i agencji) na terenie całej Polski. Obok placówek Poczty Polskiej, Bank oferuje swoje usługi i produkty w 284 placówkach, poprzez elektroniczne kanały dystrybucji (Internet, telefon) oraz za pośrednictwem sieci mobilnych doradców spółki zależnej Spółki Dystrybucyjnej Banku Pocztowego Sp. z o. o. Ponadto, produkty Banku są dystrybuowane przez około 23 tys. listonoszy, a także przez pośredników. Tak szeroka sieć sprzedaży daje Bankowi unikalną przewagę konkurencyjną.
Na koniec 2015 roku Bank obsługiwał 1 484,2 tys. klientów indywidualnych i mikroprzedsiębiorstw. W 2015 roku pozyskał 195,3 tys. nowych klientów z tego obszaru. W ramach bankowości instytucjonalnej Bank obsługiwał łącznie ponad 15,2 tys. podmiotów. Oznacza to, iż na koniec 2015 roku baza klientów Banku (detalicznych i instytucjonalnych) liczyła blisko 1,5 miliona.
Liczba klientów indywidualnych i mikroprzedsiębiorstw (w tys.)
W 2015 roku Grupa wypracowała wynik finansowy netto na poziomie 33,9 mln zł, uzyskując wskaźnik zwrotu z kapitału na poziomie 6,9%.
Na dzień 31 grudnia 2015 roku suma bilansowa Grupy wynosiła 7 213,0 mln zł i przedstawiała 0,5% aktywów ogółem polskiego sektora bankowego. Wartość kredytów i pożyczek brutto udzielonych klientom osiągnęła poziom 5 542,5 mln zł, w tym 85,0% stanowiły kredyty dla klientów indywidualnych. Zobowiązania wobec klientów Banku wyniosły 5 742,4 mln zł, w tym ponad 77,4% stanowiły środki pozyskane od klientów indywidualnych. W wyniku dynamicznego rozwoju na przestrzeni ostatnich lat, za sprawą rosnącej liczby klientów indywidualnych, Bank zajmuje relatywnie dobrą pozycję na rynku rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, z udziałem na poziomie 3,0%.
Wynik finansowy netto (mln zł) i ROE netto (w %)
Suma bilansowa (w mln zł) i ROA netto (w%)
Kredyty i depozyty (w mln zł) Kredyty/Depozytów (w%)
Na przestrzeni 2015 roku Grupa utrzymywała bezpieczne poziomy wskaźników płynności a poziom jej kapitałów był adekwatny do skali prowadzonej działalności. Na koniec 2015 roku relacja kredytów i pożyczek do depozytów kształtowała się na poziomie 96,5%. Na dzień 31 grudnia 2015 roku współczynnik wypłacalności Banku wynosił 14,4%, a Tier 1 ukształtował się na poziomie 11,4% i poprawił się o 1,3 p.p. w stosunku do stanu na 31 grudnia 2014 roku. Poprawa wskaźników adekwatności kapitałowej nastąpiła w efekcie dokapitalizowania Banku przez obecnych akcjonariuszy kwotą 60 mln zł.
Na koniec 2015 roku zatrudnienie w Grupie wynosiło 1 618 etatów.
Obligacje Banku Pocztowego są notowane na rynku Catalyst. Ocena Banku jako odpowiedzialnego emitenta dbającego o wysokie standardy komunikacji z rynkiem kapitałowym odzwierciedla druga z rzędu zdobyta nagroda - w konkursie The Best Annual Raport za najlepszy raport roczny sporządzony za 2014 rok w kategorii Banki i instytucje finansowe. Bank uzyskał II miejsce i wyróżnienie za zastosowanie standardów MSSF/MSR w sprawozdaniu finansowym.
Ważną rolę w realizacji strategii Grupy Banku Pocztowego odgrywają wchodzące w jej skład spółki zależne, tj.:
- Spółka Dystrybucyjna Banku Pocztowego Sp. z o.o., (Spółka Dystrybucyjna), której głównym celem jest wsparcie kanałów sprzedażowych Banku Pocztowego i dotarcie do potencjalnych klientów pochodzących z miejscowości daleko oddalonych od placówek Banku.
Fundusze własne (w mln zł) CAR (w %) i Tier 1 (w %)
Rys historyczny
Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego
Bank prowadzi działalność operacyjną od 1990 roku. Ideą leżącą u podstaw utworzenia Banku było dążenie do reaktywowania bankowości pocztowej w Polsce. Sposobem na osiągnięcie tego celu i rozwój Banku miało być wdrożenie systemu rozliczeń bezgotówkowych GIRO, umożliwiającego łatwą i szybką obsługę płatności masowych, zmniejszenie kosztów emisji i obiegu pieniądza gotówkowego w gospodarce oraz dotarcie z ofertą usług bankowych do klientów, w szczególności indywidualnych, poprzez szeroką sieć sprzedaży Poczty Polskiej. Dlatego początkowo Bank był bankiem o typowo rozliczeniowym charakterze, z wynikami w znacznym stopniu opartymi o rozliczenia z Pocztą Polską.
W 1998 roku rozpoczął się proces przekształcania Banku w bank detaliczny. W oparciu o sieć sprzedaży Poczty Polskiej oraz oddziały i placówki własne Bank zaczął docierać do coraz większej grupy klientów. Równocześnie rozpoczęto wprowadzanie do oferty nowych produktów.
W 1999 roku pełna obsługa kont osobistych GIRO możliwa była we wszystkich urzędach pocztowych, a Rachunek GIRO został także uzupełniony o kartę Visa Electron. W 2003 roku Bank uruchomił internetowy serwis informacyjny. Dwa lata później, w 2005 roku, dotychczasowe rachunki osobiste GIRO zmieniły nazwę na Pocztowe Konto Nestor i Pocztowe Konto Standard.
Przełomowym wydarzeniem w budowaniu przez Bank bankowości detalicznej była podpisana w 2006 roku umowa pomiędzy Bankiem a Pocztą Polską regulująca zasady współpracy między obiema instytucjami w obszarze bankowych usług detalicznych. Realizując zapisy tej umowy do końca 2009 roku w Poczcie Polskiej wyodrębniono ponad 2 tys. Pocztowych Stanowisk Finansowych, mających na celu usprawnienie obsługi klientów Banku przez pracowników placówek pocztowych. W efekcie sukcesywnie wprowadzanych zmian i rozwojowi sieci sprzedaży, w lutym 2010 roku liczba klientów Banku przekroczyła 500 tysięcy, w październiku 2011 roku 1 milion, a na koniec 2015 roku wynosiła blisko 1,5 miliona.
W 2010 roku powołano oraz rozpoczęły działalność spółki zależne Banku – Spółka Dystrybucyjna Banku Pocztowego Sp. z o.o. oraz Centrum Operacyjne Sp. z o.o. Tym samym powstała Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego.
Podstawowe dane Grupy Kapitałowej Banku Pocztowego S.A za lata 2010-2015 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Zmiana 2015/2014 | |
Podstawowe dane finansowe: | |||||||
Dochody Grupy 1/ (w tys. zł) | 221 165 | 258 473 | 290 255 | 294 320 | 332 340 | 327 528 | (1,4)% |
Koszty administracyjne (w tys. zł) | (195 204) | (209 837) | (218 356) | (212 738) | (218 622) | (217 030) | (0,7)% |
Wynik z tytułu odpisów (w tys. zł) | (9 673) | (12 877) | (25 099) | (42 398) | (61 013) | (66 145) | 8,4 % |
Zysk brutto (w tys. zł) | 17 529 | 37 531 | 48 665 | 43 260 | 55 145 | 42 879 | (22,2)% |
Zysk netto (w tys. zł) | 14 412 | 29 555 | 38 949 | 36 027 | 43 639 | 33 931 | (22,2)% |
Bilans: | |||||||
Suma bilansowa (w tys. zł) | 4 156 609 | 5 215 801 | 7 120 653 | 7 382 745 | 7 719 027 | 7 213 030 | (6,6)% |
Kredyty i pożyczki udzielone klientom 2/ (w tys. zł) |
2 488 835 | 3 679 382 | 4 599 545 | 5 055 712 | 5 151 777 | 5 312 882 | 3,1 % |
Zobowiązania wobec klientów (w tys. zł) | 3 759 124 | 4 685 735 | 6 317 949 | 6 230 578 | 6 492 023 | 5 742 377 | (11,5)% |
Kapitały własne (w tys. zł) | 294 968 | 321 395 | 361 470 | 391 765 | 439 632 | 542 485 | 23,4 % |
Główne wskaźniki: | |||||||
ROA netto (w%) | 0,4 | 0,6 | 0,6 | 0,5 | 0,6 | 0,5 | (0,1) p.p. |
ROE netto (w%) | 5,0 | 9,6 | 11,4 | 9,6 | 10,5 | 6,9 | (3,6) p.p. |
Koszty z amortyzacją/dochody (C/I) 3/ (w %) | 87,8 | 80,6 | 74,7 | 71,3 | 65,3 | 66,6 | 1,3 p.p. |
Współczynnik wypłacalności 4 /(w %) | 13,4 | 13,9 | 14,0 | 12,9 | 13,4 | 14,4 | 1,0 p.p. |
Tier 1 4/ (w %) | 13,2 | 10,6 | 9,9 | 9,7 | 10,1 | 11,4 | 1,3 p.p. |
NPL 5/ (w %) | 7,2 | 5,0 | 4,7 | 5,4 | 6,1 | 7,0 | 0,9 p.p. |
Marża odsetkowa netto do aktywów ogółem 6/ (w %) | 3,6 | 4,1 | 3,8 | 3,6 | 3,8 | 3,6 | (0,2) p.p. |
Dane biznesowe: | |||||||
Stan zatrudnienia (w etatach) | 1 323 | 1 496 | 1 571 | 1 700 | 1 633 | 1 618 | (0,9)% |
Liczba placówek (szt) | 74 | 161 | 227 | 295 | 293 | 284 | (3,1)% |
Liczba klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw (tys.) | 813 | 1 072 | 1 297 | 1 425 | 1 432 | 1 484 | 3,6 % |
1. Wynik odsetkowy, wynik z tytułu prowizji i opłat, wynik na instrumentach finansowych wycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy oraz wynik z pozycji wymiany, wynik zrealizowany z operacji papierami wartościowymi dostępnymi do sprzedaży. | ||||||||||||||
2. Kredyty i pożyczki netto. | ||||||||||||||
3. Dochody powiększone o wynik na pozostałych przychodach i kosztach operacyjnych. | ||||||||||||||
4. NPL – udziału kredytów z rozpoznaną utratą wartości w portfelu kredytowym. | ||||||||||||||
5. Marża odsetkowa – wynik odsetkowy do średniego poziomu aktywów (liczonych jako średnia aktywów ze stanów dziennych) |
Grupa na tle sektora bankowego i banków spółdzielczych
W 2015 roku Grupa skupiała się na rozwoju działalności skierowanej do klientów indywidualnych, zwłaszcza koncentrowała swoje działania w obrębie kredytów konsumpcyjnych. W efekcie przyjętej polityki w 2015 roku nastąpiła dalsza zmiana struktury zaangażowania kredytowego Grupy w kierunku wzrostu w nim udziału kredytów dla osób fizycznych. Na koniec 2015 roku stanowiły one 85,0% całości portfela, czyli o 1,9 p.p. więcej niż przed rokiem.
*dane rynkowe – analizie poddano gospodarstwa domowe
Dynamika wzrostu kredytów udzielonych przez Grupę osobom fizycznym w okresie 2009 – 2015 była znacząco wyższa niż dla sektora bankowego jak również na tle grupy banków spółdzielczych. Średnioroczna stopa wzrostu omawianych kredytów Grupy w analizowanym okresie wyniosła 29,1% w porównaniu do 7,1% wzrostu dla sektora bankowego oraz 6,5% dla grupy banków spółdzielczych.
Podobnie, dynamika wzrostu depozytów klientów indywidualnych Grupy w okresie 2009-2015 w sposób znaczący była wyższa od tej dla sektora bankowego, jak również na tle grupy banków spółdzielczych. Średnioroczna dynamika wzrostu depozytów klientów indywidulanych pozyskanych przez Grupę na przestrzeni lat 2009 – 2015 ukształtowała się na poziomie 22,7%. Średnioroczna dynamika zobowiązań wobec klientów indywidualnych sektora bankowego w tym samym okresie wyniosła 9,4%, a dla grupy banków spółdzielczych 11,5%. W ostatnich latach, 2/3 ogólnej wartości depozytów Grupy przypadało na stabilne depozyty klientów indywidualnych.
Na koniec grudnia 2015 roku należności z tytułu kredytów osób fizycznych wyniosły 4 711,4 mln zł, tj. przyrosły 6,5% w ujęciu rocznym, podczas gdy sektor bankowy odnotował przyrost na poziomie 6,7%. W 2015 roku kredyty konsumpcyjne odnotowały ponad 3 - krotnie wyższy przyrost niż w sektorze bankowym.
W wyniku utrzymujących się niskich stóp rynkowych zainteresowanie klientów lokowaniem środków w 2015 roku zmalało. Na koniec grudnia 2015 roku saldo zobowiązań Grupy wobec klientów indywidualnych spadło o 4,4% i na koniec grudnia 2015 roku osiągnęło poziom 4 444,9 mln zł.
Wzrost kredytów detalicznych r/r (w%)
Wzrost kredytów konsumpcyjnych r/r (w%)
Wzrost depozytów detalicznych r/r (w%)
Rekordowo niski poziom stóp procentowych wpłynął na spadek marży odsetkowej o 0,2 p.p. zarówno w sektorze bankowym, jak i w Grupie. Należy zaznaczyć, ze marża Grupy nadal kształtowała się na poziomie znacząco wyższym niż dla całego sektora bankowego.
Wpływ na zysk całego sektora bankowego w tym również Grupy, a co za tym idzie na poziom wskaźników rentowności, miały znaczące obciążenia finansowe wynikające ze zdarzeń o charakterze jednorazowym tj. przede wszystkim: poniesienie dodatkowej składki na BFG związane z upadłością Spółdzielczego Banku Rzemiosła i Rolnictwa z siedzibą w Wołominie („SK Bank”) w wysokości około 2 mld zł oraz koszty składki na Fundusz Wsparcia Kredytobiorców utworzony na mocy Ustawy z dnia 9 października 2015 roku o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy, w wysokości 600 mln zł.
Wobec powyższego wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROE netto) Grupy w 2015 roku wyniósł 6,9% i był wyższy o 0,1 p.p. od wskaźnika sektora bankowego.
Marża odsetkowa (w%)
ROE netto (w%)