Otoczenie regulacyjne
Na sytuację finansową i organizacyjną Grupy w 2015 roku oddziaływały przede wszystkim zmiany w następujących regulacjach prawnych:
Lp. |
Nazwa regulacji |
Opis zmian |
Wpływ na działalność |
---|---|---|---|
1. |
Uchwała Nr 183/2014 z dnia 24 czerwca 2014 roku w sprawie wydania Rekomendacji U dotyczącej dobrych praktyk w zakresie bancassurance. |
Banki zostały zobligowane w szczególności do zapewnienia klientowi swobody w zakresie wyboru zakładu ubezpieczeń. Bank nie może jednocześnie występować w roli ubezpieczającego i pośrednika ubezpieczeniowego, natomiast wynagrodzenie banku z tytułu oferowania produktów ubezpieczeniowych ma być ustalane w odpowiedniej proporcji do wysokości ponoszonych przez bank kosztów. Rekomendacja U została wydana w celu poprawy jakości standardów współpracy pomiędzy bankami i zakładami ubezpieczeń w zakresie oferowania klientom produktów ubezpieczeniowych przez banki oraz określenia warunków stabilnego rozwoju rynku bancassurance w długim okresie. Rekomendacja U obowiązuje od 31 marca 2015 roku. |
Przychody z tytułu prowizji i opłat, Koszty z tytułu prowizji i opłat, przychody z tytułu odsetek, oferta Banku. |
2. |
Rekomendacja P z dnia 10 marca 2015 roku. Wdrożona do 31 grudnia 2015 roku.
|
Rekomendacja P dotycząca zarządzania ryzykiem płynności finansowej banku ma na celu: określenie tolerancji ryzyka płynności banku, ujmowania pełnego zakresu rodzajów ryzyka płynności, włączając ryzyko nieoczekiwanego zapotrzebowania na płynność, utrzymywania stałej obecności na wybranych i istotnych rynkach finansowania, dywersyfikacji aktywów płynnych, przeprowadzania testów warunków skrajnych, zarządzania zabezpieczeniami, zarządzania płynnością śróddzienną, ujawniania informacji dotyczących płynności banku. |
Koszty utrzymania płynności, koszty z tytułu odsetek, obowiązki raportowe. |
3. |
Ustawa z dnia 9 października 2015 roku o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA. |
FATCA to zespół przepisów mających na celu zwalczanie unikania opodatkowania przez podatników amerykańskich korzystających z zagranicznych rachunków. FATCA ma zapobiegać wykorzystywaniu zagranicznych instytucji finansowych do ukrywania dochodów i tworzenia struktur agresywnego planowania podatkowego przez amerykańskich podatników. W przypadku nieprzystąpienia do FATCA wszystkie transfery finansowe dokonywane z USA do zagranicznej instytucji finansowej są obciążone 30% stawką podatku u źródła. |
Obowiązek przekazywania za pośrednictwem MF do USA danych o rachunkach, których właścicielami są obywatele amerykańscy. Koszty administracyjne. |
4. |
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 roku o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym. |
Ustawa ma na celu implementację do prawa krajowego przepisów unijnych dotyczących warunków podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe i firmy inwestycyjne. Ustawa zawiera przepisy określające wymogi dla banków i firm inwestycyjnych, których spełnienie stanowi warunek rozpoczęcia przez te podmioty działalności, jak również przepisy regulujące sprawowanie nadzoru ostrożnościowego nad bankami i firmami inwestycyjnymi. Ponadto ustawa wprowadza do polskiego systemu finansowego nadzór, który ma za zadanie identyfikację, ocenę i monitorowanie ryzyka systemowego powstającego w systemie finansowym oraz działanie na rzecz wyeliminowania tego ryzyka. |
Utrzymywanie kapitału banku na odpowiednim poziomie. |
5. |
Ustawa z dnia 25 września 2015 roku o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw-Bankowy Tytuł Egzekucyjny. |
Ustawa dotyczy dostosowania prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14 kwietnia 2015 roku (sygn. akt P 45/12) dotyczącego niezgodności z Konstytucją przepisów ustawy - Prawo bankowe, przyznających bankom uprawnienie do wystawiania bankowych tytułów egzekucyjnych. |
Koszty postępowania windykacyjnego oraz wydłużenie procesu w czasie. |
6. |
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. |
Ustawa dotyczy jednoznacznego przesądzenia ustawowego trybu i terminów rozpatrywania przez podmioty rynku finansowego składanych przez klientów reklamacji w ramach procedur skargowych; powołanie instytucji Rzecznika Finansowego. Koszty działalności Rzecznika i jego biura będą ponoszone do wysokości stanowiącej iloczyn sumy aktywów bilansowych Banku i stawki nieprzekraczającej 0,0006%. |
Koszty administracyjne. |
7. |
Ustawa z dnia 9 października 2015 roku. o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy. |
Ustawa dotyczy zasad przyznawania wsparcia finansowego osobom fizycznym zobowiązanym do spłaty kredytu mieszkaniowego, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej oraz określenia warunków korzystania z tego wsparcia. Bank zobowiązany jest do uiszczenia składki na Fundusz Wsparcia Kredytobiorców proporcjonalnie do wielkości posiadanego portfela kredytów mieszkaniowych dla gospodarstw domowych, których opóźnienie w spłacie kapitału lub odsetek przekracza 90 dni. |
Koszty administracyjne. |
8. |
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku o zmianie ustawy o usługach płatniczych (Dz.U. 2014 poz. 1916). |
Ustawa dotyczy obniżenia maksymalnej ustawowej stawki opłaty interchange do poziomu 0,2 % dla kart debetowych i 0,3% dla kart kredytowych. |
Przychody z tytułu prowizji i opłat. |
9. |
Uchwała nr 28/2014 Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z dnia 19 listopada 2014 roku w sprawie określenia wysokości stawki obowiązującej opłaty rocznej na 2015 rok wnoszonej na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania. |
Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego określiła stawkę obowiązkowej opłaty rocznej na 2015 rok w wysokości 0,189% 12,5 krotności sumy wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka oraz wymogów kapitałowych z tytułu przekroczenia limitów i naruszenia innych norm określonych w ustawie Prawo Bankowe. |
Koszty administracyjne. |
10. |
Uchwała nr 29/2014 Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z dnia 19 listopada 2014 roku w sprawie określenia wysokości opłaty ostrożnościowej na 2015 rok wnoszonej na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania. |
Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego określiła stawkę opłaty ostrożnościowej na 2015 rok w wysokości 0,05% 12,5 krotności sumy wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka oraz wymogów kapitałowych z tytułu przekroczenia limitów i naruszenia innych norm określonych w ustawie Prawo bankowe. |
Koszty administracyjne. |
11. |
Uchwała Nr 148/2013 KNF z dnia 18 czerwca 2013 roku w sprawie wydania Rekomendacji S dotyczącej dobrych praktyk w zakresie zarządzania ekspozycjami kredytowymi zabezpieczonymi hipotecznie. |
Zgodnie z wytycznymi KNF, od stycznia 2015 roku wkład własny przy zakupie nieruchomości na kredyt został podwyższony z 5% do 10% wartości nieruchomości. |
Przychody odsetkowe, wynik na odpisach aktualizujących z tytułu utraty wartości. |
Wpływ na wyniki finansowe sektora bankowego w Polsce, w tym na Grupę, będą miały również nowe uregulowania prawne, które wejdą w 2016 roku, a w szczególności:
Lp. |
Nazwa regulacji |
Opis zmian |
Wpływ na działalność |
---|---|---|---|
1. |
Ustawa o zmianie ustawy-Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw.
|
Podstawowym celem jest uregulowanie problematyki rachunków nieaktywnych tzw „rachunków uśpionych”. Zmiany będą dotyczyły takich zagadnień jak określenie wpływu śmierci posiadacza rachunku na zawartą umowę rachunku, ułatwienie dostępu o rachunkach spadkobiercom i zapisobiercom ich posiadacza, a w konsekwencji ograniczenie problemów następców prawnych z wypłatą należnych im z tytułu spadkobrania środków pieniężnych, a także wprowadzenie stosownych narzędzi prawnych w tym zakresie. |
Zmiany systemowe. |
2. |
Rekomendacja KNF dotycząca bezpieczeństwa transakcji płatniczych wykonywanych w internecie przez banki, krajowe instytucje płatnicze, krajowe instytucje pieniądza elektronicznego i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-rozliczeniowe. |
Postanowienia Rekomendacji mają na celu ujednolicenie zakresu minimalnych wymogów dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa płatności internetowych w związku ze świadczeniem usług płatniczych oferowanych przez banki, krajowe instytucje płatnicze, krajowe instytucje pieniądza elektronicznego i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe przez internet. Rekomendacja obejmuje następujące obszary: 1) Zasady i organizacja procesu zarządzania i oceny ryzyka, 2) Szczególne środki kontroli i bezpieczeństwa w zakresie płatności internetowych, 3) Świadomości i edukowanie klienta oraz komunikowanie się z nimi. |
Zmiany systemowe. |
3. |
Rekomendacja KNF dotycząca zasad ładu korporacyjnego.
Rekomendacja obowiązywać będzie od 1 listopada 2016 roku. |
Rekomendacja dotyczy zasad zarządzania wewnętrznego w bankach. Rekomendacja będzie regulowała następujące kwestie: struktura organizacyjna, zadania, obowiązki, skład i funkcjonowanie rady nadzorczej, zarządu i kadry zarządzającej wyższego szczebla, zasady zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, systemy informacyjne i komunikacja, ciągłość działania oraz przejrzystość systemu zarządzania w banku. |
Ład korporacyjny. |
4. |
Rekomendacja W KNF dotycząca zarządzania ryzykiem modeli w bankach.
Rekomendacja obowiązywać będzie od 1 lipca 2016 roku. |
Rekomendacja dotyczy zarządzania ryzykiem modeli i określa standardy procesu zarządzania ryzykiem modeli z uwzględnieniem potrzeby określenia ram dla tego procesu, w tym zasad budowy modeli oraz oceny jakości ich działania, przy zapewnieniu właściwych rozwiązań ładu korporacyjnego. |
Ład korporacyjny. |
5. |
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 roku o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw. Ustawa obowiązywać będzie od 11 marca 2016 roku. |
Główne zmiany dotyczą wysokości opłat z tytułu zaległości w spłacie kredytu oraz odsetek za opóźnienie, co stanowić będzie ograniczenie przychodu pozaodsetkowego banku. |
Przychody z tytułu prowizji i opłat. |
Ponadto trwają prace i uzgodnienia nad uregulowaniami prawnymi, a w szczególności:
Lp. |
Nazwa regulacji |
Opis zmian |
Wpływ na działalność |
---|---|---|---|
1. |
Ustawa o obowiązkowej automatycznej informacji w dziedzinie opodatkowania. |
Celem projektowanej ustawy jest implementacja przepisów dyrektywy Rady 2014/107/UE z dnia 9 grudnia 2014 roku Obok stworzenia jednolitego standardu wymiany informacji jest możliwość wymiany informacji finansowych pomiędzy administracjami podatkowymi poszczególnych państw, która ma zapobiegać negatywnym zjawiskom, przyczyniając się tym samym do zwiększenia wpływów do budżetu państwa. |
Koszty administracyjne, obowiązki raportowe. |
2. |
Rekomendacja C KNF dotycząca zarządzania ryzykiem koncentracji. |
Projekt Rekomendacji C obejmuje przede wszystkim postanowienia dotyczące min. posiadania strategii oraz stosownych procedur zarządzania ryzykiem koncentracji, uwzględniania ryzyka koncentracji w odniesieniu do ekspozycji wewnątrzgrupowych, posiadania wiarygodnych procesów identyfikacji i pomiarów ryzyka koncentracji, posiadania limitów ograniczających ryzyko koncentracji. |
Zmiany organizacyjne. |
3. |
Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych. |
Planowane jest zastąpienie dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 rokuf w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych. Po jego wprowadzeniu nastąpi pełna harmonizacja prawa materialnego ochrony danych osobowych w ramach Unii Europejskiej. |
Zmiany systemowe, koszty administracyjne. |