Środowisko
Skład ciał zarządzających i kadry pracowniczej Banku Pocztowego w podziale na kategorie płci, wieku i inne wskaźniki różnorodności | 31.12.2016 r. | 31.12.2017 r. | ||
---|---|---|---|---|
Osoby wchodzące w skład Zarządu, w tym: | Liczba | % | Liczba | % |
5 | 100 | 3 | 100 | |
Wiek od 30 do 50 lat | ||||
kobiety | 1 | 20 | 0 | 0 |
mężczyźni | 1 | 20 | 1 | 33.33 |
Wiek powyżej 50 lat | ||||
kobiety | 0 | 0 | 0 | 0 |
mężczyźni | 3 | 60 | 2 | 67.66 |
Liczba i procent pracowników ogółem, w tym: | ||||
1,371 | 100 | 1,518 | 100 | |
Wiek do 30 lat | ||||
kobiety | 221 | 16.11 | 227 | 14.95 |
mężczyźni | 82 | 5.98 | 90 | 5.92 |
Wiek od 30 do 50 lat | ||||
kobiety | 677 | 49.38 | 773 | 50.93 |
mężczyźni | 276 | 20.13 | 279 | 18.38 |
Wiek powyżej 50 lat | ||||
kobiety | 79 | 5.76 | 113 | 7.44 |
mężczyźni | 36 | 2.62 | 36 | 2.38 |
Osoby niepełnosprawne | ||||
kobiety | 5 | 0.36 | 7 | 0.46 |
mężczyźni | 7 | 0.51 | 8 | 0.52 |
Łączna liczba pracowników Banku Pocztowego według typu zatrudnienia i rodzaju umowy o pracę w podziale na płeć | 31.12.2017 r. |
---|---|
Łączna liczba pracowników zatrudnionych ogółem | |
Umowa na czas nieokreślony | |
kobiety | 772 |
mężczyźni | 265 |
Umowa na czas określony | |
kobiety | 407 |
mężczyźni | 144 |
Pracownicy zatrudnieni na umowę na czas nieokreślony | |
---|---|
Ne pełen etat | |
kobiety | 709 |
mężczyźni | 262 |
Na część etatu | |
kobiety | 13 |
mężczyźni | 3 |
Zatrudnienie ogółem | |
kobiety | 1,129 |
mężczyźni | 409 |
Zużycie energii elektrycznej w głównej siedzibie Banku Pocztowego w Bydgoszczy podlega monitoringowi od 2013 r. W latach 2013-2014 dokonaliśmy w niej częściowej modernizacji oświetlenia energooszczędnego (m.in. w miejsce oświetlenia jarzeniowego wprowadzono lampy LED). W latach 2017-2019 zaplanowano dalszą modernizację oświetlenia. Zarówno energię elektryczną, jak i cieplną Bank pozyskuje od zewnętrznych dostawców.
Zużycie energii w głównej siedzibie Banku Pocztowego w Bydgoszczy | 2016 r. | 2017 r. |
---|---|---|
Energia elektryczna (w kWh) | 1,001,551 | 1,044,548 |
Energia cieplna (w GJ) | 1,257 | 1,234 |
Bank pozyskuje wodę z sieci miejskiej w Bydgoszczy. W przypadku pozostałych placówek znajdujących się w obiektach, w których Bank wynajmuje powierzchnię, nie ma możliwości określenia zużycia mediów.
Łączne zużycie wody (m3) | ||
---|---|---|
Główna Siedziba Banku Pocztowego w Bydgoszczy | 4,181 | 3,646 |
Jedną z naszych kluczowych wartości jest odpowiedzialność społeczna. Jesteśmy wrażliwi na potrzeby społeczne, co powoduje, iż w naszych decyzjach uwzględniamy skalę i charakter wpływu, jaki wywieramy na społeczeństwo. W wymiarze podstawowym dotyczy to oddziaływania naszej działalności na środowisko w codziennym funkcjonowaniu Banku gospodarowaniu wykorzystywanymi surowcami, transporcie pracowników, sposobach organizacji pracy.
Jednocześnie jednak jesteśmy świadomi roli i znaczenia banków w zakresie ograniczania niekorzystnego wpływu na środowisko i społeczeństwo wynikającego z jakości zarządzania ryzykiem w działalności instytucji finansowych, ich klientów i podejmowanych przez nich decyzji o finansowaniu dziedzin życia gospodarczego istotnie oddziałujących na kwestie środowiskowe lub społeczne. Uczestniczymy w dyskusji podejmowanej na forum Unii Europejskiej związanej ze wzrastającymi oczekiwaniami wobec instytucji finansowych w zakresie takiego podejścia do finansowania, które uwzględniałoby na większą niż obecnie skalę wyzwania zrównoważonego rozwoju. Dotyczy to np. takich aspektów, jak przeciwdziałanie zmianom klimatu, utrata różnorodności biologicznej, wyczerpywanie zasobów naturalnych, a także zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola. Działania podejmowane obecnie przez Komisję Europejską dążą do uczynienia ze zrównoważonego rozwoju swego rodzaju przewodnika w systemie finansowym Europy i tym samym umocnienia jej roli jako lidera w dziedzinie „zielonych” i zrównoważonych finansów, przyczyniających się do rozwoju gospodarki niskoemisyjnej i oszczędnej surowcowo.
Plan działania Komisji Europejskiej ma na celu dalsze powiązanie finansowania z konkretnymi potrzebami europejskiej i globalnej gospodarki z korzyścią dla środowiska i społeczeństwa poprzez:
- Przepływy kapitału w kierunku zrównoważonych inwestycji w celu osiągnięcia trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego włączeniu społecznemu;
- Zarządzanie ryzykiem finansowym wynikającym ze zmian klimatu, klęsk żywiołowych, degradacji środowiska i problemów społecznych;
- Promowanie przejrzystości i długoterminowości w działalności finansowej i gospodarczej, m.in. dzięki nowym obowiązkom w zakresie sprawozdawczości niefinansowej.
Wraz z nową strategią Banku podejmujemy obecnie działania zmierzające do uwzględnienia postulatów społeczności międzynarodowej w dziedzinie zrównoważonych finansów w naszej podstawowej działalności w sposób adekwatny do jej profilu i roli w systemie finansowym kraju.
Równocześnie w celu ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko podejmujemy wewnętrzne inicjatywy proekologiczne w obszarach szczególnie ważnych z uwagi na rozproszenie terytorialne placówek, w których świadczymy usługi. Minimalizujemy m.in. oddziaływanie transportu samochodowego na środowisko poprzez racjonalną gospodarkę flotą samochodową oraz jej monitoring. Flota składa się z 90 samochodów, w tym 1 ciężarowego. Wszystkie samochody spełniają normę emisji spalin minimum Euro 5 i są sukcesywnie wymieniane na modele mniej zanieczyszczające środowisko. W samochodach, które nie mogą być użytkowane prywatnie, zainstalowany jest system monitoringu GPS w celu weryfikacji, czy użytkownicy przestrzegają zasad ich użytkowania. Roz-wiązanie to pozwala na kontrolę zużycia paliwa, całkowitych przebiegów i redukcję kosztów eksploatacji.
W celu ograniczania liczby podróży służbowych wykorzystujemy zdalne metody komunikacji, w tym szkolenia e-learningowe oraz dobrze rozwinięty system wideo- i telekonferencji. W przypadku organizacji działającej w strukturze sieciowej taki system organizacji pracy wiąże się z istotnymi oszczędnościami. Jeżeli występuje konieczność podróży służbowej, łączymy pracowników w grupy, aby ograniczyć skalę pojedynczych przejazdów.
Stopniowo zmierzamy także do wyeliminowania papieru z codziennej działalności operacyjnej Banku. Wdrożone zostały narzędzia wspierające zarządzanie Elektronicznym Obiegiem Dokumentów, w tym E-Kancelaria oraz E-Biuro. W 2017 r. podjęliśmy działania doskonalące, ukierunkowane na jeszcze bardziej intuicyjne i proste w obsłudze funkcjonowanie tych narzędzi. Przyczyniają się one do oszczędności zużywanego papieru, ale także czasu poświęcanego wcześniej przez pracowników na tradycyjny obieg dokumentów. Jednocześnie w przestrzeni biurowej Banku pojawiły się wyraźne informacje przypominające o rozsądnym podejściu do drukowania i zachęcające do ograniczenia tego procesu do niezbędnego minimum.